Sessió 18 (14/01/14)

logo_pDimarts vam continuar amb la fonètica sintàctica i vam veure les modificacions que es produeixen a causa dels contactes consonàntics: sonoritzacions, ensordiments, assimilació, geminació  i emmudiment i sensibilització. Teniu la teoria a les pàg. 266 – 269.

Si encara teniu algun dubte sobre els símbols i els sons, aquí els teniu explicats i els podeu escoltar.

Per deures, vam fer tots els exercicis de les pàg. 270 – 271.

Sessió 17 (09/01/13)

A la sessió d’ahir vam corregir els exercicis de morfologia verbal de les pàg. 160-162. A més de les irregularitats que ja havíem comentat, també ens hem de fixar bé en l’ortografia de les formes verbals: per exemple, veu ( present de veure) – véu ( passat simple de veure), feu (present o imperatiu de fer) – féu (passat simple de fer), despès (participi de despendre “gastar”) – desprès (participi de desprendre “emetre, alliberar”).

A la segona part de la classe vam explicar la transcripció fonètica dels sons consonàntics. Vam veure les diferents classificacions dels sons:

– segons el mode d’articulació.
– segons el lloc d’articulació.
– segons si el so és sord o sonor.

Aquí teniu el quadre amb tots els símbols. A partir d’aquest quadre vam fer un joc i per deures heu de fer els exercicis 8, 9 i 11  de les pàg. 17 i 18 i transcriure els sons que teniu subratllats en el text del poema Aquesta remor que se sent de Miquel Martí i  Pol:

Què cuinem avui?

Dues receptes ràpides, senzilles i boníssimes..

Empanada gallega

2013-07-05 20.00.35

Ingredients

– 3 ous durs

– 150 gr de pebrot verd

– 150 gr de pebrot vermell

– 300 gr de ceba

 

– 350 gr de bonítol o tonyina. Jo el prefereixo en oli d’oliva que en escabetx

-dues làmines rectangulars de pasta  brisa

– 400 gr de tomàquet triturat natural o en  conserva

Preparació

Poseu a coure, en una cassola amb oli d’oliva, els pebrots i la ceba tallats ben petit i, a continuació, el tomàquet triturat. Quan sigui tot ben cuit, afegiu-hi els ous durs ratllats i el bonítol. Remeneu-ho tot ben bé i poseu-ho sobre la làmina de pasta brisa que estarà prèviament col·locada en una safata de forn. Tapeu amb l’altra làmina i foradeu la part de dalt amb una forguilla perquè no s’infli. Pinteu amb ou batut i poseu al forn uns 40 minuts

___________________________________________________________

Coca de Nutella

Ingredients

– dues làmines rectangulars de pasta de full

– nutella

– sucre

– pinyons o nous o ametlla o avellana

 

Preparació

Col·loqueu la làmina de pasta brisa sobre paper de forn en una safata. Unteu-la amb nutella i tapeu-la amb l’altra làmina. Tireu-hi sucre per sobre i a continuació els fruits secs que preferiu. Coeu-la al forn uns 15-20 minuts.

 

BON PROFIT!

Sessió 16 (17/12/13)

f61e9-banquetmedievalA la darrera classe de l’any vam corregir les tres preguntes sobre els usos verbals. Aquí teniu les frases que vam posar d’exemple.

Vam veure les irregularitats verbals (pàg. 157-159). Vam fer l’exercici 22 de la pàg. 160. Per deures heu d’acabar tots els exercicis de verbs (pàg. 160-162).

També vam buscar exemples de frases per als verbs amb preposició més habituals:

1. Accedir a, acostumar-se a, dedicar-se a, limitar-se a, negar-se a, renunciar a, …
2. Adonar-se de, enamorar-se de, oblidar-se de, ocupar-se de, penedir-se de, queixar-se de, …
3. Centrar-se en, confiar en, estar d’acord en, interessar-se en, pensar en, …
4. Adir-se amb, barallar-se amb, conformar-se amb, haver-n’hi prou amb, …
5. Interessar-se per, optar per, preocupar-se per, treballar per, …

Per acabar, vam llegir el fragment de Lo Crestià de Francesc Eiximenis sobre els costums a taula durant l’Edat Mitjana. Per deures heu de fer un resum (80 paraules aproximadament) del text que teniu a les pàg. 98-99.

Solucionari de les frases per analitzar.

Sessió 15 (12/12/13)

baixaDijous passat vam continuar practicant l’anàlisi dels diferents tipus de frases i els complements. Aquí teniu la llista de frases.

També vam repassar els noms dels temps verbals. I per deures havíeu de rumiar una mica aquestes tres preguntes:

– El present sempre es fa servir per parlar de fets que passen en el present?
– El condicional sempre expressa una condició?
– Puc parlar d’un fet que encara no ha passat com si ja hagués passat?

Us recordo que dijous vinent no hi haurà classe perquè fem el Quinto de Nadal al Centre Cívic del Banús (Plaça de Sant Medir, s/n), a les 6 de la tarda.

Sessió 14 (10/12/13)

Dimarts vam començar a veure les nocions bàsiques de sintaxi: què és un sintagma, tipus de frases (simples, compostes, impersonals, amb subjecte elidit, etc.). Podeu repassar els tipus de frases a la pàg. 28. Vam fer els exercicis 22,  24 i 25 de les pàg. 29-31. Vam veure com es construeix la passiva i les frases amb duplicació de CD.

Després vam veure les funcions sintàctiques que pot fer un sintagma. Aquí teniu el resum dels exemples que vam veure.

Us deixo el solucionari pendent dels exercicis d’accentuació i indefinits.