CLASSE 15 DE MAIG

Ahir vam comentar les respostes de la comprensió oral sobre l’addicció a la feina. També vam acabar de comentar les frases de les comes (fotocòpia que vam començar el dia anterior) i vam fer l’exercici 20, de la pàg. 152 de Teide.  Recordeu, entre el subjecte i el verb no hi poseu cap coma; entre el verb i els complements, tampoc. Per deures, feu l’exercici 21 (comes), de la pàg. 153 de Teide.

Després us vaig tornar els articles d’opinió corregits i vam fer una subhasta d’errors extrets de les correccions que us havia fet.

CLASSE 10 DE MAIG

Avui hem començat la classe estudiant les diferències de significat dels mots de l’exercici 26, pàg. 155 del llibre de Teide. A continuació, hem corregit l’exercici que hi havia de verbs (fotocòpia), i després hem fet l’exercici 16, de la pàg. 180 (si no/sinó).

Tot seguit, en petits grups, heu expressat la vostra opinió sobre diferents qüestions de caire laboral (ex. 1, pàg. 158 de Teide) i, després, ens hem imaginat que havíem de canviar la nostra residència per motius laborals, per exemple a Girona. A cada grup, dues persones veien més avantatges que inconvenients (columna de l’esquerra de l’exercici 8, pàg. 163) i les altres dues persones més desavantatges (columna de la dreta), i havíeu d’escriure 2 frases amb connectors. Una de les frases amb un si no/sinó, i l’altra amb qualsevol dels connectors que surten a l’exercici 25 de la pàg. 155 de Teide.

Finalment, hem iniciat la teoria i pràctica de l’ús de la coma. El proper dia continuarem amb aquest tema.

Per deures, feu l’exercici de verbs (fotocòpia que he donat a classe) i contesteu les preguntes sobre el vídeo sobre l’addicció a la feina que veureu a l’entrada següent.

Classe del 4 de maig

Vam començar la classe fent l’exercici 26 sobre vocabulari (pàg. 154, Teide). Després vam repassar els usos obligatoris de la coma (pàg. 152) i vam fer l’ex. 20. Un cop explicades les comes, vau revisar els vostres articles que hi havia per deures, fixant-vos en la puntuació.

A continuació vam començar la unitat 12 i vam fer l’ex. 3 (pàg. 159). Després vam dividir la classe en dos grups i, a partir de la llista d’avantatges i desavantatges de l’exercici 8 (pàg. 163), vam redactar arguments a favor i en contra del trasllat de l’empresa. Per redactar els arguments, s’havien de fer servir els connectors sinó, si no, perquè, ja que, tot i que… Al final, vam fer el debat exposant i rebatent els arguments.

Per acabar, vam repassar l’ortografia de la J, G, X, IX, IG, TX i vam fer l’ex. 10 (pàg. 164, Teide).

Deures (Barcanova): ex. 2, 4 i 7 (pàg. 71-73).

 

Classe del 2 de maig

Vam repassar els usos de ‘perquè’, ‘per què’ i ‘per a què’ i després vam veure les diferències de ‘sinó  i ‘si no’, pàg. 184 (Barcanova). Vam fer l’ex. 2 de la pàg. 185 (Barcanova). Vam repassar els connectors de conseqüència i algun ús incorrecte dels gerundis. Vam fer els ex. 5 i 6 de la pàg. 188.

A continuació vam fer els exercicis de gramàtica del model de prova i els vam comentar.

Per deures, hi ha l’ex. 7 de de la pàg. 148 (Teide). Heu de triar un text i, tenint en compte els problemes, tornar-lo a escriure’l millorat.

CLASSE 3 DE MAIG

Avui hem corregit l’exercici l’exercici 17, de la pàg. 151, de Teide (connectors que indiquen causa o conseqüència). A continuació he tornat els articles d’opinió i hem comentat alguns dubtes (el proper dia també podreu preguntar qualsevol cosa sobre les correccions). Després us he passat un exercici nou d’article d’opinió per fer de deures, extret del model de prova penjat al web del Consorci. Més endavant farem la resta d’exercicis d’aquest model de prova. També us he passat un exercici de verbs.

Tot seguit hem vist quan el si no va separat (quan indica condició) i quan el sinó va junt (quan indica oposició al que s’ha dit anteriorment).

També hem estudiat l’escriptura del:

  • per què (quan és interrogatiu -directe o indirecte-, però també podria ser un pronom de relatiu -si té un antecedent-),
  • perquè (quan indica causa o finalitat, o bé quan fa de nom -precedit d’article-),
  • per a què (quan és interrogatiu i, a més, expressa finalitat; o bé és un pronom relatiu).

Finalment, hem fet una prova oral sobre la segona lectura del curs i la literatura en general.

Classe del 27 d’abril

En començar la classe vam corregir els errors dels articles d’opinió sobre els actes incívics.

A continuació, vam fer l’ex. 25  de la pàg. 155 (Teide) per classificar els connectors segons el tipus. Després ens vam centrar en els connectors que expressen causa i conseqüència i vam fer l’ex. 18 (pàg. 152) sobre el ‘doncs” i el ‘perquè’.  Després vam veure tots els usos de ‘perquè’, ‘per què’ i ‘per a què’ i vam fer l’ex. 19.

Per deures, mireu-vos la teoria de les pàg. 185-186 (Barcanova). Feu els ex. 3 i 4, pàg. 187 (Barcanova).

Classe del 25 de març

Vam repassar l’estructura de l’article d’opinió i en vam analitzar un exemple. També vam veure els possibles connectors que ens poden ajudar a redactar el text. Després, a partir dels supòsits de l’ex. 1 de la pàg. 144 (Teide), hem fet la planificació en grup d’un possible article. Finalment, cadascú n’ha fet la versió final.

Al final de la classe, hem fer l’ex. 3, per parelles, de repàs de pronoms.

CLASSE 26 D’ABRIL

Avui hem anat a Can Coll i hem après diverses coses: com és la vida de camp, d’on ve l’expressió ‘treure de polleguera’, etc.

Per deures, a banda del que es va dir dilluns, feu la unitat 9 del llibre El català escrit (lletres b/p, d/t i g/c), pàg. 52 a 58. A final de paraula o davant d’alguna consonant tenen el mateix so i de vegades podem dubtar de la seva ortografia. Aquesta unitat ens servirà per resoldre molts dels dubtes que podríem tenir.

CLASSE 24 D’ABRIL

Avui hem comentat l’exercici 3, pàg. 133, de Teide (pronoms febles). A continuació, hem fet l’exercici 13, pàg. 138 (adjectius i pronoms); ex. 14, pàg. 139 (verbs), ex. 18, pàg. 141 (lèxic conflictiu) i ex. 18, pàg. 152 (diferència d’ús entre perquè -introdueix motiu o causa- i doncs -introdueix conseqüència del que s’ha dit anteriorment).

Finalment, hem fet un dictat del text de l’exercici 12, pàg. 149 per fer palesa la importància de l’ús dels sinònims quan redactem un text per evitar repeticions, així el text serà més ric i variat. Això és important tenir-ho en compte quan escriviu qualsevol text, com per exemple l’apunt en un blog o l’article d’opinió que estem tractant ara.

Per deures feu l’exercici 3, de la pàg. 159 de Teide (pronom febles) i l’exercici 17, pàg. 151. A més, corregiu-vos el dictat.