CLASSE 19 D’ABRIL

Ahir vam corregir i comentar el lèxic de l’exercici 21, pàg. 115, de Teide, que hi havia per deures, i després vam resoldre els dubtes de l’exercici 3 de pronoms febles de la pàg. 119, de Teide.

A continuació, vam veure l’article d’opinió: l’estructura, un exemple i, finalment, en vau escriure un en grups de 3 i que haureu de passar en net i presentar-lo dilluns.

Per deures també feu l’exercici 3, de la pàg. 133, de Teide (pronom febles).

Classe del 18 d’abril

Després de comentar les exposicions orals del darrer dia de classe abans de les vacances, vam fer l’ex. 9 de la pàg. 137 (Teide) sobre els diversos recursos retòrics per atreure l’atenció de qui escolta (o llegeix el text). A continuació vam llegir el conte de Prudenci Bertrana Elogi de la dona bruta. Vam comentar molt vocabulari i també algunes aspectes de l’argumentació.
Després vam fer els ex. 12 i 14 de les pàg. 138-139 (Teide).

Per deures feu l’ex. l8 de la pàg. 141.

Classe del 4 d’abril

Vam veure més aspectes de les preposicions com:

  • L’ús de la preposició DE en complements del nom, sobretot en expressions com ‘olor de roses’, ‘pudor de gas’, ‘camisa de ratlles’… (p. 221, Barcanova)
  • Usos de PER i PER A. (pàg. 222). Vam fer l’ex. 7 de la pàg. 223.

Després vam començar la unitat 10, en la qual practicarem l’exposició oral. Després d’escollir un dels temes proposats a la pàg. 132 i d’analitzar el text d’exemple de la pàg. 134 (Teide), vam preparar la intervenció oral que farem en grups.

En aquest enllaç, hi trobareu un model de prova del nivell Suficiència 3: http://www.cpnl.cat/cursos-catala/manuals.html

CLASSE 5 D’ABRIL

Avui heu fet una prova de gramàtica (pronoms, quantitatius, connectors…) i l’hem comentada i corregida.

Després, us he explicat que fem un concurs de Punts de llibre amb motiu de Sant Jordi (us enviaré les bases per c/e per si algú no ha pogut venir a classe avui). Animeu-vos a participar-hi!

A continuació, hem treballat els participis d’alguns verbs amb l’exercici 17, de la pàg. 140 i 141, del llibre de Teide.

Finalment, hem conegut  un mica la figura de l’escriptor Prudenci Bertrana, de qui aquest any es commemora el 150è aniversari del naixement. Heu llegit l’Elogi de la dona bruta, un conte divertit, irònic i provocatiu. Hem aprofitat  per veure quina era la tesi o idea principal i quins arguments dona per sustentar aquesta tesi (exercici que ha anat bé per, quan tornem de vacances, veure els articles d’opinió). També heu après vocabulari nou i heu fet una mica de debat sobre el contrast entre la societat de finals del S. XIX i l’actual.

Recordeu que el 18 d’abril, a les 19 h, a la Biblioteca Central de Cerdanyola, es farà una xerrada per commemorar l’any Bertrana. També hi haurà una exposició sobre Prudenci i Aurora Bertrana.

Per deures, feu algun dictat per reforçar l’ortografia de la s. A més, feu els exercicis del llibre de Teide: 21, de la pàg. 115 i 3, de la pàg. 119.

 

Prudenci Bertrana

Classe del 31 de març

Vam parlar d’alguns aspectes que afecten les preposicions àtones (a, en, de, amb, per, per a). Vam començar veient els usos de AMB (manera, companyia i instrument) i de A i EN en llocs. Alguns casos especials de l’ús de la preposició EN és quan té un sentit temporal (En sortir de la classe… = quan va sortir…) i en expressions com ‘tenir en compte’. Vam fer l’ex. 10 dels Itineraris d’aprenentatge. Podeu fer també l’ex. 11.

També vam veure l’ús de la preposició A davant de C. Directe, el canvi i la caiguda de preposició. Per deures, feu l’ex. 13 de la pàg. 227 (Barcanova)

Al final de la classe, vam fer els exercicis d’endevinalles, jeroglífics i anagrames de la unitat 8 de la pàg. 104 (Teide)

CLASSES 3 D’ABRIL

Primer hem parlat de quan el QUÈ/QUE porta accent i quan no. Per practicar la distinció de les diferents funcions dels què/que hem fet l’exercici 19, de la pàg. 127 del llibre de Teide (pronom relatiu, interrogatiu o conjunció).

A continuació hem comentat els deures que hi havia, l’exercici 5 de la pàg. 199 d’El català escrit (hi havia més solucions de les que posava al llibre, però a l’exercici deia que focalitzéssiu en les formes preposició + que o qui), i l’exercici 5 de la pàg. 247 del mateix llibre.

Després hem treballat l’expressió oral amb un debat per grups per proposar un ús a l’espai de Ca n’Altimira. Tot seguit s’han exposat al grup classe totes les propostes i hem intentat arribar a un acord que inclogués més d’una proposició…i ho hem aconseguit!!! Només ens ha faltat incloure l’spa 🙂

Per acabar, hem estudiat l’ús d’alguns connectors com el per/per a, potser/pot ser i quant a (=pel que fa a).

Per deures, repasseu el tema 23 del llibre El català escrit, pàg. 140 i 141, i feu l’exercici 6 de la pàg. 200 per repassar els pronoms relatius.

CLASSE 29 DE MARÇ

Avui hem comentat algunes frases que hi havia per deures de l’exercici 5, pàg. 217, d’El català escrit (de combinació de pronoms). Per deures, acabeu l’exercici.

A continuació, hem vist els pronoms relatius. Hem vist la teoria de la pàg. 196 d’El català escrit i després hem fet l’exercici 2, hem vist la informació que hi ha tot seguit en el llibre i els quadres de la pàg. 198. Hem fet l’exercici 3  i 4. Per deures, feu l’exercici 5.

Per acabar, hem fet un dictat extret del llibre Si no puc volar (la contraportada). Ha servit per repassar el so de la essa sonora (o vibrant) i la essa sorda i altres aspectes ortogràfics i gramaticals com l’accentuació o que el c. directe no porta preposició.

CLASSE 27 DE MARÇ

Vam comentar algunes frases de l’exercici que hi havia per deures sobre combinació de pronoms, i després en vam fer les 7 primeres de l’exercici 5, pàg. 217, d’El català escrit. Per deures feu de la 8 a la 17.

Després vau parlar sobre passatemps i jocs de taula en petits grups (exercici 1, pàg. 104 de Teide) i a continuació vau resoldre les endevinalles i jeroglífics de l’exercici 2. Amb els mateixos companys, vau comentar els errors dels textos de l’exercici 20, pàg. 115.

Tot seguit us vaig donar els resultats de l’apunt en un blog sobre la tinença i cura dels animals domèstics i en vam comentar els errors més comuns.

Classe del 23 de març

Hem fet l’ex. 10 de la pàg. 67 (Barcanova) sobre l’ortografia de la essa i, a continuació, un dictat. El podeu acabar de fer sencer perquè és dels dictats en línia. Ens hem fixat en els noms abstractes que provenen d’adjectius com: calidesa, feblesa, rapidesa

Després hem parlat de la diferència entre que i què i de les diferents funcions que poden tenir. També hem fet l’ex. 19 de la pàg. 127 (Teide).

Finalment, hem dedicat una estona al joc de l’Stop dels verbs.

Recordeu que teniu de temps fins al 27 d’abril per entregar la graella d’errors freqüentsPenseu que l’objectiu és que us vagi bé a vosaltres per repassar.