Classe del 9 de febrer

A la classe de dijous vam corregir uns quants exercicis de combinació de pronoms febles i després vam fer l’exercici 20 (Teide, pàg. 87 ) sobre formació d’antònims amb els prefixos in- i des-. Vam comentar els mots de la pàg- 89  i a continuació vam veure com es comporten mai, cap, res, gens… quan apareixen en frases interrogatives (pàg. 81). Vam fer l’ex. 2 (Barcanova, pàg. 141) i també l’ex. 5 sobre la partícula PAS (Teide, pàg. 80). A la pàg. 140 (Barcanova) hi teniu un quadre molt complet.
Per acabar, vam parlar de l’escriptura de TAN i TANT i d’algunes expressions que acostumem a dir malament.

El proper dia repassarem l’escriptura dels numerals. Mentrestant, us deixo aquest vídeo.

CLASSE 8 DE FEBRER

Hem començat la classe corregint l’exercici 20, pàg. 87, de Teide i després hem repassat els gerundis irregulars amb l’exercici 17 i 18, pàg. 86, de Teide.

A continuació hem practicat els sinònims i antònims d’alguns termes relacionats amb la roba amb l’exercici 19. També hem vist la diferència de significat de mots que s’assemblen, o que sovint confonem, amb l’exercici 24, pàg. 89, de Teide.

També hem parlat sobre la concordança del participi amb el CD quan davant del verb hi ha el pronom la, els, les, en. És recomanable fer-la amb els complements femenins. Per exemple: He comprat la camisa= L’he comprada.

Per acabar, hem iniciat la unitat 7 de Teide. Segur que algun dia ens agafarà gana amb aquest tema, perquè tracta del menjar. En grups heu parlat sobre experiències relacionades amb el menjar (exercici 1, pàg. 92) i heu relacionat ingredients i quantitats amb l’exercici 3, pàg. 93. Per deures feu l’exercici 2 i també podeu anar llegint el llibre de lectura d’aquest trimestre.

Classe del 7 de febrer

Vam corregir els exercicis de combinació de pronoms, fixant-nos en les combinacions de CD més els pronoms en i hi. Després vam fer més exercicis de combinació pronominal. En el quadre que teniu al marge, hi ha l’ordre de col·locació dels pronoms.
Per deures feu els ex. 21 i 22 de la fotocòpia.

Després vam parlar de sinònims i antònims (pàg. 87, Teide). Vam fer un exercici per veure com es formen antònims a partir del prefix IN- i dels canvis ortogràfics que es produeixen per assimilació del so amb què comença la paraula:
material -> immaterial
real -> irreal
lògic -> il·lògic

En la resta de casos no canvia (incòmode, insegur…)

CLASSE 6 DE FEBRER

Hem començat fent l’exercici 6, de la pàg. 144, del llibre El català escrit (ús del pronom en quan elidim el substantiu -normalment correspon a un c. directe indeterminat perquè va amb un quantitatiu).

Després hem vist l’ortografia de la r/rr (tema 16 d’El català escrit). Recordeu que davant de prefix no dupliquem la r tot i el so fort resultant (antiràbic); si no és que el prefix acaba en r (hiperrealista). Amb els prefixos a/i sí que la doblem (racó-arraconar, real-irreal).

A continuació hem deduït amb un joc quan dupliquem la consonant inicial en fer un antònim (necessari-innecessari, material-immaterial).  Tot seguit heu fet l’exercici 20, de la pàg. 87 de Teide. Si a algú no li ha donat temps de fer-lo, per deures.

Tot seguit, hem après quan utilitzar el punt i coma (pàg. 72 del llibre de Teide) i hem fet l’exercici 11.

Per acabar, hem seguit practicant la conjugació verbal. Hem corregit el verb voler (nosaltres) i hem fet també el verb emetre (nosaltres) i encendre (vosaltres).

Classe del 2 de febrer

Dijous, en grups, vam fer els cartells per a la campanya de la roba. Les condicions eren que en els eslògans hi havien de sortir verbs en imperatiu i pronoms febles. També hi podia sortir el vocabulari de l’ex. 2 (pàg. 78, Teide).

A continuació vam fer els ex. 12 (pàg. 84) i 18 (pàg. 86), (Teide).
Un cop acabats els cartells, els vau presentar i vau  explicar la campanya.
Per deures hi ha l’ex.3 (pàg, 213, Barcanova)

CLASSE 1 DE FEBRER

Hem començat la classe fent repàs dels quantitatius (pàg. 140 del llibre El català escrit). I a continuació hem vist com en frases interrogatives, ningú, res, cap, gens, enlloc i mai s’usen en sentit positiu i equivalen a algú, alguna cosa, etc. (exercici 6, pàg. 80, llibre Teide). També que és opcional la doble negació; podem dir: ‘Mai em posaria una samarreta com aquesta’ o ‘Mai no em posaria una samarreta com aquesta’ (exercici 7, pàg. 81, llibre Teide).

Després hem parlat de la partícula pas. I hem vist que el seu ús no és obligatori, sinó més aviat per donar èmfasi quan neguem o preguntem alguna cosa de la qual no estem segurs. (exercici 5, pàg. 80, Teide).

Tot seguit hem vist l’ús del guionet en els numerals (pàg. 142 del llibre El català escrit). Recordeu que posem guionet entre les desenes i unitats (quaranta-set) i entre les unitats i les centenes (dos-cents). Per ajudar a memoritzar-ho tenim la paraula D-U-C. Hem començat l’exercici 3 de la pàg. 143. Per deures, heu d’acabar-lo i fer també el 4 i el 5.

A continuació, per grups, heu llegit el text i contestat les preguntes de l’exercici 11, pàg. 83 de Teide,  per practicar la comprensió lectora i, posteriorment, heu redactat 5 instruccions sobre l’ús responsable de la roba (en la 2a persona del plural de l’imperatiu; exemple: Esteneu la roba un cop rentada).

Per acabar, hem continuat l’stop de verbs i hem fet les conjugacions dels verbs rebre (tu) i treure (nosaltres). Per deures, completeu les formes del quadre del verb voler (nosaltres).

 

 

Classe del 31 de gener

A la classe d’ahir vam veure la combinació de dos pronoms febles: en primer lloc, els casos en què es troben els pronoms de 1a i 2a persona del singular i plural amb els pronoms de complement directe (passa-me-la, se les posa, us els tornaré…).
A continuació, vam veure la combinació de Complement Directe + Complement Indirecte. En aquest quadre teniu totes les combinacions possibles. Vam fer l’ex. 2 de la pàg. 211 (Barcanova). A la unitat 36 trobareu tota la teoria.

Per deures, fer l’ex. 1 de la pàg. 208 (Barcanova).

Per cert, hi falta o hi sobra algun pronom en el cartell de la imatge?

Per acabar, vam formar nous grups per treballar la campanya de la roba de la unitat 6. Vam veure algunes frases fetes (ex. 3, pàg. 78 Teide). Després vam llegir les situacions de la pàg. 79.

CLASSE 30 DE GENER

Hem començant l’última classe del mes comentant els dubtes dels exercicis de la dièresi (i accentuació) que hi havia per deures (pàg. 38 del llibre El català escrit).

A continuació hem estudiat les paraules que serveixen per indicar quantitat. Vegeu el quadre de la pàg. 140 del llibre El català escrit. Hem vist que hi ha quantitatius que tenen formes que canvien segons si fem el masculí (ex: molt) o femení (molta) o els plurals masc. (molts) i fem. (moltes). Però altres només tenen una única forma: massa, força i prou són invariables. Per practicar-ho hem fet els exercicis 1 i 2 de la pàg. 141.

Després hem parlat de l’apunt en un blog. Us he passat les característiques d’aquest tipus de text i els connectors que s’hi poden utilitzar. N’hem vist un exemple i, per deures, us he proposat que en feu un sobre les rebaixes per al proper dilluns.

Per acabar hem jugat a conjugar una sèrie de verbs per familiaritzar-nos amb els diversos temps verbals i amb l’ortografia d’aquests verbs en general importants.

Classe del 26 de gener

Dijous vam fer una activitat col·laborativa per repassar els complements verbals que hem vist fins ara. Aquí teniu la graella que vau omplir. Hi teniu també el complement predicatiu, que també se substitueix pels pronoms en, hi.

Per deures hi ha els exercicis els ex. 6, 7 i 8 (pàg. 150 – 151) i els ex. 7 i 8 (pàg. 163), de Barcanova.