Classe del 14 d’octubre

L'apòstrofAquest dia hem repassat la teoria de la vocal neutra entre tots. A continuació hem solucionat algun dubte dels exercicis d’aquest tema (2) del llibre el català escrit i finalment hem corregit l’exercici 4 del llibre de Teide (pàg. 12).

Després hem vist que hi ha diferents tipus de text amb l’exercici 6 (pàg. 13 del llibre de Teide).

lapostrofTot seguit hem estudiat les normes de l’apostrofació (pàg. 14 del llibre de Teide i 40 del llibre El català escrit).  I hem fet l’exercici 1, 3 i primera columna del 5 de la unitat 7 del Català escrit. Per deures teniu el 2, 4 i acabar el 5.

Finalment, hem fet un dictat per repassar la vocal neutra.

Si voleu practica més els dictats podeu entrar en aquest web:

http://llengua.gencat.cat/ca/serveis/aprendre_catala/recursos_aprendre_dgpl/dictats_noucanal/dictats_nivell_suficiencia/

Unitat 1 Sabeu qui es casa?

Dos-anells-de-noces-d'or-540431En aquesta unitat, hem après moltes coses: la vocal neutra, l’apostrofació, etc. I ara ha arribat el moment de practicar-les.

Redacteu l’anunci de l’enllaç matrimonial d’una parella (150 paraules aproximadament) . Tingues en compte tots el recursos que tens a l’abast a l’hora de redactar: l’OPTIMOT, el DIEC 2, el Termcat…

Després ho explicareu oralment als companys de grup.

Benvinguts al fòrum del curs Intermedi. Ens coneixem!

 

Us proposem que per tal de conèixer-nos una mica abans de començar el curs, envieu la vostra presentació personal en aquest fòrum. Hi podeu explicar, per exemple, qui sou, d’on sou, quines aficions teniu, la història del vostre nom…

 

 

Jo sóc en Paco Carmona i vaig néixer a La Carolina, Jaén. Tinc quaranta-vuit anys i sóc mecànic. El meu nom complet és Francisco, però tothom em diu Paco. M’agrada el futbol i l’esport en general. No he fet mai cap curs de català, sóc nou. Ja fa quinze anys que visc a Catalunya. Parlo força bé el català però no el sé escriure. I ara m’he decidit a estudiar-lo bé.

Classes 6 i 8 d’octubre

Aquesta setmana hem vist els següents continguts:

Com es conjuguen els verbs en condicional
Com fan el femení els adjectius
Dígrafs i separació de síl·labes

Hem après a escriure una invitació per convidar els companys a les activitats que heu organitzat.

Alguns mots i expressions que hem treballat a classe: reguitzell, cau, a trenc d’alba, negra nit, a tres quarts de quinze

A la classe de dijous vam comentar algunes errades habituals de les frases que havíeu escrit:

S’escriuen sense accent: posaria, m’agradaria.
S’escriuen amb accent: voldríem, tingués, digués, món (planeta), néta (parentiu)
S’escriuen amb doble essa: interessant, necessari.

Hem acabat la classe fent un exercici sobre verbs en condicional a partir de la cançó Si jo fos de Ramon Sauló:

Del llibre blanc, heu de fer els exercicis 1.1, 1.2 i 22.1 per deures. Us els podeu corregir i a classe els comentarem.

Classe 7 d’octubre

la-vocal-neutra-o-u-2-728

la-vocal-neutra-o-u-3-728

la-vocal-neutra-o-u-5-728

VOCAL NEUTRAAvui hem començat veient algunes curiositats de l’alfabet (pàg. 8 del llibre El català escrit) i després hem vist que quan 2 lletres juntes formes un so les anomenem dígrafs. A la pàg. 11 surt un quadre que diu quins se separen i quins no.

A continuació hem vist la vocal neutra, entre vosaltres i jo, hem recordat tota la teoria. Per repassar-la, la podeu trobar a la pàg. 12 del llibre El català escrit. Per practicar-la hem fet els exercicis 1, 3, 5 i 6. La resta d’exercicis d’aquesta unitat més l’exercici 4 del llibre de Teide són els deures per al proper dia de classe.

Després hem vist els resultats del test d’aprenentatge per veure com rep cadascú la informació.

Finalment, us he donat un full amb 11 errors típics del nivell de suficiència i he comentat que al final d’aquest full, cadascú es pot anar apuntant els seus gols, és a dir, els errors que fa cadascú personalment (que potser alguns seran diferents als de la llista que us he passat).

Classe del 5 d’octubre

OptimotPrimer hem corregit l’exercici pràctic sobre l’Optimot:

http://aplicacions.llengua.gencat.cat/llc/AppJava/index.html

A continuació hem vist la posició dels pronoms febles respecte del verb (pàg. 11 del llibre de Teide) i he donat el resultat del test de pronoms i hem explicat el perquè de les respostes (més endavant ja repassarem i practicarem la substitució per pronoms de cada complement del verb).

Després hem vist els elements de la descripció (exercici 17 del llibre de Teide).

Per acabar, hem llegit el text de l’exercici 2 sobre una parella que es casa i per grups heu fet l’exercici 9 (tots dos exercicis del llibre de Teide): heu redactat un petit text en el qual heu parlat sobre una parella imaginària que es casa i a la qual els preparàveu una sorpresa.

 

Classe 1 d’octubre

Benvinguts al curs!

Dijous vam començar el nivell Intermedi. Vam presentar el curs i vam parlar del material que farem servir. Teniu les referències dels llibres aquí. També hi trobareu més bibliografia de consulta.

Com que era el primer dia vam aprofitar per fer una activitat perquè ens poguéssim conèixer (pàg. 10, ex. 1). Va sortir força vocabulari: sobrenom, diminutiu, àliespseudònim, bateig, batejar, padrí i padrina,…

Vam veure com utilitzem els pronoms quan parlem de coses concretes:

Jo, el català lo parlo, ho entenc i ho escric. (incorrecte)
Jo, el català el parlo, l’entenc i l’escric. (correcte)

Vam repassar els sons i les grafies del català i vam veure com es lletreja. També vam repassar un aspecte de gramàtica que continuarem el proper dia: l’ús del condicional. A casa heu de redactar les frases del full.

A continuació, teniu la llista de lectures. N’heu de triar una d’aquests tres:

lectures

Classe 30 de setembre

stock-photo-19012355-world-globe-on-a-school-deskPrimer dia de curs!

Avui hem fet la presentació del curs de suficiència del matí. Primer us heu presentat anònimament a través d’un escrit en què heu destacat alguns trets de caràcter i de físic i, finalment, quan hem descobert a qui corresponia la descripció, us heu acabat de presentar.

Després hem comentat el full del primer dia en el qual teniu el calendari del curs, d’activitats, llibres, etc.

Un dels recursos que podeu fer servir durant el curs és l’Optimot, servei de consultes lingüístiques que inclou diccionaris, les conjugacions verbals, etc. Per conèixer aquesta eina, heu de fer aquesta pràctica per al proper dia.

Per acabar heu fet un test de pronoms per veure els coneixements previs que teniu sobre aquest aspecte gramatical.

Què puc fer si tinc un dubte?

No saps com s‘escriu una paraula? No saps com es pronuncia? Estàs fent els deures i vols saber com es conjuga un verb?

diaporama,490-L-information-scolaire,Paris-1956Vols fer més exercicis? Vols repassar el que t’han explicat a classe?

Fes clic al teu nivell i consulta els recursos que et recomanem. Hi trobaràs de tot: diccionaris, conjugadors verbals, gramàtiques, dictats, exercicis autocorrectius, bibliografia complementària

NIVELL ELEMENTAL (B1)

NIVELL INTERMEDI (B2)

NIVELL SUFICIÈNCIA (C1)

NIVELL SUPERIOR (C2)

La guineu quan no les pot haver diu que són verdes

A la classe de dijous vam parlar de faules i d’animals. El vocabulari que va sortir és: urpes, grapa, ullal, pota, cua, natja, cadell, peülla, renillar (cavall), grallar (corb), lladrar (gos)…

*El títol de l’entrada és un refrany en català inspirat en una de les faules que vam llegir i s’utilitza per a aquelles persones que volen treure importància als seus fracassos.

Després vam practicar la pronúncia de les esses i els monosíl.labs. Vam escoltar aquesta versió musicada del poema de Pere Quart Tirallonga de monosíl.labs:

A continuació vam afegir-hi alguns versos practicant les expressions sinònimes d’una mica: un xic, un tros, un bri, un pèl.

Dijous vinent acabarem de preparar l’anunci i després anirem a Cerdanyola Ràdio a enregistrar-lo. De moment el que tenim preparat és això:

Obertura: FRAGMENT DE LA CANÇÓ CAMINS DE SOPA DE CABRA (quan diu Mai no és massa tard per tornar a començar

TEXT

ESLÒGANS: Mai no és massa tard / Gaudeix mentre aprens / Vols millors oportunitats de feina? / Vols obrir-te portes? / No t’atreveixes a parlar en català? / Vols passar-t’ho bé cantant i aprenent català? / Tothom pot aprendre

TANCAMENT: CANÇÓ DE TXARANGO (?)

Per tant, ens queda decidir quina cançó pot fer de conclusió. Deixeu comentaris si se us acut alguna idea.