FRASE FETA DE LA SETMANA (2)

Solució a la frase feta de la primera setmana:

Tenir un os a l’esquena vol dir ésser un gandul. Exemple: Quina família: el pare és un gandul i el fill té un os a l’esquena.

Recordeu la diferència entre:

– Os: peça de l’esquelet dels vertebrats

– Ós: mamífer carnívor

barretsLa propera frase que us proposem és: Tants caps tants barrets. Què voldrà dir això?

LA FRASE FETA DE LA SETMANA

A partir d’ara, i fins al final del curs, publicarem una entrada setmanal amb una frase feta. Us proposem que participeu en aquesta secció i digueu quin significat té cadascuna de les frases proposades.

Comencem amb “Tenir un os a l’esquena”. Què vol dir això?

Sessió 35 (13/03/14)

ausias-marchDijous vam continuar fent exposicions orals sobre Ramon Llull i el segle d’or valencià. Us deixo la cronologia que us vaig passar a classe. Un cop fetes les exposicions, vam llegir el fragment de Tirant lo Blanc de la pàg. 340.
També podeu escoltar aquí un poema d’Ausiàs March musicat per Raimon.

Tot seguit vam corregir l’ex. 21 de la pàg. 285  i vam fer  l’ex. 16 de la pàg. 322 sobre pronoms febles.

Vam acabar la classe fent un dictat per parelles a partir del text de la pàg. 231.
De deures hi ha l’exercici de fonètica, el resum històric de Ramon Llull i l’ex. 17 de la pàg. 322 sobre pronoms.

 

Sessió 34 (11/03/14)

Dimarts vam començar  les presentacions d’història de la llengua. Vam parlar de la romanització, les influències germàniques i àrabs posteriors als romans, els primers textos en català i les actuals llengües romàniques:

llenguesromaniques

Tot seguit vam parlar de les 4 Grans cròniques medievals. Aviat tindreu els resums que aneu elaborant.

A l’última part de la classe vam reprendre els pronoms febles i vam corregir l’ex.19 de la pàg. 284. Després vam fer l’ex. 20 de la pàg. 284. Per deures hi ha l’ex. 21 de la pàg. 285.

També us passo els enllaços de la sèrie que van fer a TV3 sobre la reina Ermessenda (Capítol 1, Capítol 2). L’època en què va regnar Ermessenda és anterior als anys de les cròniques però és igualment interessant per veure les lluites de poder als comtats catalans.

Sessió 33 (06/03/14)

hiva_entornaDijous vam continuar parlant dels pronoms febles. Vam veure quines formes poden tenir segons la posició que ocupen respecte al verb i en quins casos els hem d’escriure a davant o a darrere del verb. Vam fer l’exercici 16 de la pàg. 279 per practicar on va el guionet i l’apòstrof. Després vam veure com es combinen, quin ordre segueixen i com es comporta el pronom LI quan es combina amb els pronoms de CD determinats.

combinacio

Tot seguit, vam analitzar unes quantes frases amb combinacions dels pronoms ELS HI. Tot i que aquesta combinació s’utilitza molt col·loquialment, no sempre és correcte des del punt de vista de la normativa. Vam veure en quins casos és correcte.

A les pàg. 316-317 teniu una explicació que us pot anar bé com a conclusió de tot el que vam veure sobre el C. Indirecte.

Per deures feu l’ex. 19 de la pàg. 284, la transcripció fonètica del fragment i recordeu que heu de fer el text argumentatiu sobre la corrupció.

Sessió 32 (04/03/14)

imagesAhir vam corregir l’exercici de fonètica i l’ex. 8 sobre el guionet de la pàg. 229 i a continuació vam analitzar els pronoms febles que sortien al conte de la Marta Rojals. Vam repassar les funcions sintàctiques que fa cada pronom i, tot seguit, vam fer l’exercici 18 de la pàg. 283 del llibre.

Després vam veure com es poden construir els arguments a l’hora d’argumentar un tema, tant per escrit com oralment. Vam fer una pluja d’idees sobre el tema de la corrupció. Us deixo els arguments que vau preparar i, continuant en el rol que teníeu ahir, feu un text argumentatiu. Recordeu que heu de seguir l’estructura que vam veure ahir i també que heu d’utilitzar els connectors adequats (p. 358-362)

El text és per a la setmana vinent.

Sessió 31 (27/02/14)

sotagotsA la classe de dijous vam llegir l’article Posa una safata sotagot a la teva vida sobre els mots compostos. Després vam repassar l’escriptura de les paraules amb guionet (pàg. 226) i vam fer els exercicis 6 i 7. A casa podeu fer l’ex. 8.

Teniu tota la regla del guionet de l’IEC aquí. També us poden ser útils les fitxes de l’Optimot.

Tot seguit vam escoltar  la cançó Carnaval d’Els Amics de les Arts.

Per deures heu de fer l’exercici de transcripció fonètica i l’exercici de pronoms febles del conte de la Marta Rojals (dir la funció sintàctica i a què es refereixen).

Exercici de comprensió oral: La publicitat censurada

Com que arran del tema de l’ús responsable de la roba, alguns de vosaltres vau parlar de la publicitat, us passo aquest vídeo amb anuncis polèmics que no s’emeten per televisió. Mireu-lo i digueu si les afirmacions que hi ha a continuació són certes o falses:

1. El reportatge defensa la creativitat dels publicitaris.
2. La normativa vigent sobre publicitat és molt estricta.
3. En alguns casos aquesta censura de què parla el reportatge beneficia les marques.
4. La campanya del desodorant Axe, segons la publicista, no és sexista.
5. Amb l’espot d’Amena el col·lectius de nans es va ofendre i va demanar retirar l’anunci.
6. Campanyes com la de l’FNAC van ser retirades perquè feien apologia de la violència sexista.
7. El publicista creu que en la nostra societat se’n fa un gra massa i que no caldria que ens ofenguéssim tant.
8. El creatiu creu que en tota publicitat és necessari que hi hagi humor.
9. Els límits de la legislació no són cap obstacle per als creatius.