LA MEGAFONIA

DILLUNS, 2 de juliol

Primer ens vam conèixer una mica tots plegats. Som un grup de vuit persones, sense comptar-me a mi.

Vam explicar coses nostres: d’on som, què ens agrada, on vivim, etc .   El punt de partida va ser una  estrella,  i a cada punta, calia apuntar-hi una dada  significativa.

El primer tema proposat és la megafonia. Cada dia  treballarem un tema  diferent relacionat amb la  manera de rebre i donar informació oralment.

 

LA MEGAFONIA

Si cerqueu a l’OPTIMOT la paraula “megafonia” trobeu el següent.

megafonia

f.
1 Tècnica que s’ocupa de la difusió de sons mitjançant megàfons.
2 Conjunt d’aparells que permeten d’augmentar el volum dels sons. La megafonia de l’auditori era deficient.

Mega és un prefix que ve del grec i vol dir gran. Per això, també tenim altres paraules semblants: megalític, megalòman …

Fonia és una forma sufixada que també ve del grec phoné, que significa veu o so. També hi ve telèfon o micròfon, per posar dos exemples.

Hi ha diverses situacions en què s’emeten comunicats o avisos a través d’aquest mitjà.

Atenció! Per motius de seguretat, evacueu l’edifici de seguida.
Aneu cap a la sortida més propera seguint els senyals d’evacuació.
Gràcies per la vostra cooperació.

Per exemple, es pot avisar que s’evacuï un edifici.

En primer lloc, aquests missatges han de ser molt clars i entenedors. Tant és important la precisió com la manera de dir-los. Sobretot cal vocalitzar i pronunciar molt bé i el to ha de ser neutre. En algunes situacions, cal tenir present que els destinataris hauran de mantenir la calma, i, en aquest sentit, és molt important la manera de conumicar.

Heu de tenir en compte que es tracta de textos escrits per ser llegits, per la qual cosa tenen una certa formalitat.

Tasca 1 Sopa de lletres

 

 Busca sis paraules relacionades amb els comunicats. 

 

A M I L L T O T
S E V E T U R A
T G A N I E B R
U A L T A V E U
N F E O B O Z E
T O S N A L E N
A N I A M U R T
C I B C I M M A
H A V I S T I S
E X P O I A C E

 

Tasca 2  Llegim comunicats

Ara feu parelles. Llegireu uns comunicats. La professora us els repartirà i us els anireu intercanviant a mesura que avanci l’activitat. Després de llegir un dels comunicats, us explicareu mútuament què heu entès. I heu d’endevinar en quin context es diria. Després ho posarem en comú.

Tasca 3  Fem-ne!

Finalment, haureu d’inventar-vos una nova situació en què es pot fer servir la megafonia. L’haureu de descriu a la parella que tingueu a la vostra dreta perquè prepari un comunicat.

Tasca 4  Ara haureu de dir en veu alta el comunicat que se us ha encomanat. La resta de companys valorarà com ho heu fet. Podeu gravar-ho.

 

Abans cal que tingueu en compte tots els elements que intervenen i que fan possible que es transmeti el missatge d’una manera òptima:

  • La fidelitat: eviteu ometre o afegir paraules al text escrit per no modificar el contingut de l’avís o comunicat.

 

  • La pronúncia: mireu que s’aproximi força als sons del català.

 

  • El ritme: Cal que respecteu les pauses i els silencis, expressats en el text amb els signes de puntuació. Si llegiu massa ràpid o massa a poc a poc, no us entedran.

 

  • El volum: un comunicat s’ha de dir amb fermesa i amb un volum de veu adequat. No ha de ser fluix.

 

  • L’entonació: controleu si hi ha exclamacions, preguntes o ordres per dir-les amb l’entonació que pertoca.

 

  • El to: en general, ha de ser neutre, però no monòton. Amb els canvis de veu, cal emfasitzar els aspectes que vulgueu destacar.

 

Tasca 5  Valoreu com han dit el comunicat la parella que teniu a la dreta.

ÍTEMS

JC MOLT BÉ J BÉ K SUFICIENT L FLUIX
Ha parlat amb fluïdesa? Ha parlat amb molta fluïdesa. Ha parlat amb força fluïdesa. Ha parlat amb poca fluïdesa, fa l’efecte que busca les paraules. Ha llegit el text o bé el discurs no ha estat gens fluït.
La pronúncia és correcta? Té una pronúncia excel·lent. Comet algun error de pronúncia. Comet alguns errors de pronúncia (2 o 3). Comet força errors de pronúncia.
L’entonació és adequada? Ha fet una entonació molt encertada. Ha fet una entonació força encertada. Ha fet una entonació poc encertada. No sap fer l’entonació bé.

Nom:

 

 

 

ÍTEMS

JC MOLT BÉ J BÉ K SUFICIENT L FLUIX
Ha parlat amb fluïdesa? Ha parlat amb molta fluïdesa. Ha parlat amb força fluïdesa. Ha parlat amb poca fluïdesa, fa l’efecte que busca les paraules. Ha llegit el text o bé el discurs no ha estat gens fluït.
La pronúncia és correcta? Té una pronúncia excel·lent. Comet algun error de pronúncia. Comet alguns errors de pronúncia (2 o 3). Comet força errors de pronúncia.
L’entonació és adequada? Ha fet una entonació molt encertada. Ha fet una entonació força encertada. Ha fet una entonació poc encertada. No sap fer l’entonació bé.

Nom:

 

 

Tasca 6  Expliqueu una anècdota que us va passar fa temps. Alguna confusió, un malentès, una pèrdua d’algun objecte, etc. Heu d’utilitzar el perfet perifràstic.

Textos de la Tasca 2 

Atenció!

L’Esquitx encara no ha tornat. És un pastor alemany de color negre amb una piga marró a la galta. Se l’han endut a passejar i encara no l’han tornat. Si us plau, porteu-lo de seguida a l’estand de l’APAC.

També us recordem que heu de dur els gossos lligats amb la corretja i amb el morrió posat.

 

 

PERDONIN LES MOLÈSTIES,

EL TREN PORTA UN RETARD DE VINT MINUTS PER CAUSES ALIENES A LA COMPANYIA. UN PASSATGER HA TINGUT UNA INDISPOSICIÓ A L’ESTACIÓ DE SANTS.

 

Senyors passatgers,

Els informem que, a partir de dilluns vinent, s’ampliarà l’horari nocturn de les línies 3  i 5  fins a les dues de la matinada.

 

Recordem al personal d’infermeria que avui, a les tres de la tarda, hi ha la sessió formativa sobre cures pal·liatives a la Sala d’Actes de la 2a planta.

No hi falteu.

 

 

Senyors i senyores,

Els comuniquem que l’obra començarà d’aquí deu minuts. Ocupin els seus seients siusplau.

L’acomodador els ajudarà a trobar-lo.

Moltes gràcies.

 

I per acabar, una cançó:

Festa Major

Alegria, que és Festa Major.
Alegria, encetem la bota del racó.
Alegria, que és Festa Major.
Com cada any hem de matar el pollastre
i posar xampany dins el porró.
Apa, anem-hi, corre, vine, cuita.
Salta i balla, canta la cançó.

Tiruliruliruli, tiruliruliruló.
Avui matem el capó.
Tiruliruliruli, tiruliruliruló.
Avui és Festa Major.

Visca el pa, visca el vi,
visca la mare del meu padrí.

Alegria, que és Festa Major.
Alegria, perquè el nostre Sant és el millor.
Alegria, que és Festa Major.
Al matí tenim passada, missa, les sardanes
i havent dinat, migdiada, processó,
concert, castell de focs i ball a l'envelat.

Tiruliruliruli, tiruliruliruló.
Avui matem el capó.
Tiruliruliruli, tiruliruliruló.
Avui és Festa Major.

Alegria, que és Festa Major.
Com cada any hem de matar el pollastre
i posar xampany dins el porró.
Canviarem l'aixada pel pendó,
que avui és Festa ... Festa Major.

Música: (Mooie lieadje) B.Bern
Lletra: La Trinca

LA BENVINGUDA

Ja hem començat els dos cursos de conversa de Cerdanyola. Hi ha dos nivells.

El primer és per a persones que ja han fet un Bàsic 3 o  un Elemental i que volen adquirir més fluïdesa i parlar amb més seguretat. Es fa els dimarts i els dijous de 10 a 12 h, del 28 de juny al 19 de juliol. La professora és la Lídia Ponsatí.

El segon és per als qui han fet un nivell intermedi i necessiten perfeccionar la seva expressió oral, millorar la pronúncia, llegir amb més fluïdesa, adquirir més vocabulari. Es fa els dilluns i els dimecres de 10 a 2/4 d’1, del 2 al 18 de juliol. La professora és la Núria Tarridas.

Aquest bloc servirà per penjar activitats que es facin a classe i per explicar el que anem fent.

 

La soledat, un mal invisible

Mireu aquest vídeo que parla de la situació de la gent gran a Catalunya i a continuació responeu les preguntes:

1. A Catalunya, més 200.000 persones
a. viuen soles.
b. pateixen soledat.
c. decideixen abandonar un familiar.

2. La Fundació Amics de la Gent Gran
a. organitza activitats d’oci per a les persones grans.
b. treballa per millorar la qualitat de vida de les persones grans sense recursos econòmics.
c. fa acompanyament social de persones grans.

3. Hi ha més de 600 persones grans
a. que reben atenció de 400 voluntaris.
b. que demanen els serveis de l’entitat.
c. que són derivades a Serveis Socials.

4. Que les persones grans siguin escoltades
a. els fa augmentar l’autoestima.
b. els afavoreix el bon humor.
c. els és beneficiós.

5. La Catalina
a. és vídua i no té família.
b. té problemes de mobilitat.
c. té una malaltia degenerativa.

Sant Jordi a la xarxa…

Els alumnes de Suficiència han escrit unes versions molts originals de la llegenda de Sant Jordi!  Tothom ha col·laborat en totes les històries.

El resultats són unes llegendes on apareixen el drac, la rosa, el cavaller, però també altres fets sorprenents! 

 

Passatemps

Els alumnes del nivell de Suficiència han creat aquests passatemps. Properament us hi posarem les solucions!

1. Mots encreuats: Electrodomèstics de la llar

Definicions

  1. Gràcies a ella anem nets i polits.
  2. Aparell que utilitzem amb la mà, genera calor.
  3. L’obres i la tanques moltes vegades al dia.
  4. Si el fas servir, el menjar sortirà rostit.
  5. Escalfa el menjar ràpidament.
  6. Aparell pràctic per després dels àpats.
  7. La caixa ximple.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Sopa de lletres: 10 jocs de taula 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Paraules pont

– ROSA          _______     _______    _______    VACA

– VACA          _______     _______     _______    TEVA

– TEVA          _______     _______     _______     TALÓ

 

– ROSSA         _______     _______     _______      TASCA

– TASCA         _______     _______     _______       POSTA

– POSTA         _______     _______     _______       VISTA

 

3. Sopa de lletres: Temes culinaris

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Sudoku de lletres

 

 

 

 

 

 

 

5. Mots encreuats: ciutats

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Guerra de lletres o el joc del PROU!

 

 

La publicitat censurada

Com que arran del tema de l’ús responsable de la roba, alguns de vosaltres vau parlar de la publicitat, us passo aquest vídeo amb anuncis polèmics que no s’emeten per televisió. Mireu-lo i digueu si les afirmacions que hi ha a continuació són certes o falses:

 

1. El reportatge defensa la creativitat dels publicitaris.
2. La normativa vigent sobre publicitat és molt estricta.
3. En alguns casos aquesta censura de què parla el reportatge beneficia les marques.
4. La campanya del desodorant Axe, segons la publicista, no és sexista.
5. Amb l’espot d’Amena el col·lectius de nans es va ofendre i va demanar retirar l’anunci.
6. Campanyes com la de l’FNAC van ser retirades perquè feien apologia de la violència sexista.
7. El publicista creu que en la nostra societat se’n fa un gra massa i que no caldria que ens ofenguéssim tant.
8. El creatiu creu que en tota publicitat és necessari que hi hagi humor.

9. Els límits de la legislació no són cap obstacle per als creatius.

 

Solidaritzem-nos-hi!

Ja heu après a expressar els vostres sentiments i a manifestar la nostra solidaritat a aquestes persones de les situacions que es presenten a la pàgina 87 de l llibre, a en Pere (A), a l’Antoni (B), a en Miquel (C), a la Margalida (D) i a la Irene (E).

Aquestes són algunes de les comunicacions que els heu fet avinent.

Comunicació 1 – Resposta a la situació A

Estimat Pere,

Ens hem assabentat de les bones noves que han arribat al departament. Tots estem contents per vosaltres, i alhora ens alegrem que s’hagin vistes aconseguides les vostres il·lusions després de tants mesos de lluita i llarga espera.

Moltes felicitats. Gaudiu del moment tan bonic que esteu vivint.

Salutacions cordials dels teus companys.

 

 Comunicació 2 – Resposta a la situació B

Tots els teus companys et felicitem per haver aconseguit l’admissió al màster en periodisme polític a Nova York. Et desitgem que aconsegueixis els teus objectius.

Bon viatge i fins aviat.

 

Comunicació 3 – Resposta a la situació C

Bon dia, Miquel!

Hem rebut la notícia del teu accident. Esperem que no sigui gaire greu i que tinguis una ràpida recuperació.

Quan surtis de l’hospital, truca’ns.

Ànims i petons!

Les teves companyes.

 

Comunicació 4 – Resposta a la situació D

Hola, Margalida,

Hem sabut la fantàstica notícia. Felicitats! Quina enveja que puguis gaudir d’aquests dies de festa!

Escolta!, que podem venir nosaltres també? Ja em contestaràs.

Fins aviat i que us ho passeu molt bé.

Molts petons de tots els companys.

 

Ara, si fóssis en Pere, o l’Antoni, o en Miquel o la Margalida, quina resposta donaries als teus companys o amics ?

Has de redactar la resposta que donaria un d’ells (exercici 17 de la pàgina 94 del llibre del curs). Abans llegeix l’exemple.

A continuació, reelabora la comunicació que has escollit i  transforma també la redacció de la resposta que has donat a la comunicació. Per fer correctament aquest exercici, cal que llegeixis bé els exemples de l’exercici 18 de la pàgina 95.

Heu de lliurar aquests dos exercicis el dilluns dia 13 de febrer.