Primer ens vam conèixer una mica tots plegats. Som un grup de vuit persones, sense comptar-me a mi.
Vam explicar coses nostres: d’on som, què ens agrada, on vivim, etc . El punt de partida va ser una estrella, i a cada punta, calia apuntar-hi una dada significativa.
El primer tema proposat és la megafonia. Cada dia treballarem un tema diferent relacionat amb la manera de rebre i donar informació oralment.
LA MEGAFONIA
Si cerqueu a l’OPTIMOT la paraula “megafonia” trobeu el següent.
megafonia
f.
1 Tècnica que s’ocupa de la difusió de sons mitjançant megàfons.
2 Conjunt d’aparells que permeten d’augmentar el volum dels sons. La megafonia de l’auditori era deficient.
Mega és un prefix que ve del grec i vol dir gran. Per això, també tenim altres paraules semblants: megalític, megalòman …
Fonia és una forma sufixada que també ve del grec phoné, que significa veu o so. També hi ve telèfon o micròfon, per posar dos exemples.
Hi ha diverses situacions en què s’emeten comunicats o avisos a través d’aquest mitjà.
Atenció! Per motius de seguretat, evacueu l’edifici de seguida. |
Per exemple, es pot avisar que s’evacuï un edifici.
En primer lloc, aquests missatges han de ser molt clars i entenedors. Tant és important la precisió com la manera de dir-los. Sobretot cal vocalitzar i pronunciar molt bé i el to ha de ser neutre. En algunes situacions, cal tenir present que els destinataris hauran de mantenir la calma, i, en aquest sentit, és molt important la manera de conumicar.
Heu de tenir en compte que es tracta de textos escrits per ser llegits, per la qual cosa tenen una certa formalitat.
Tasca 1 Sopa de lletres
Busca sis paraules relacionades amb els comunicats.
A | M | I | L | L | T | O | T |
S | E | V | E | T | U | R | A |
T | G | A | N | I | E | B | R |
U | A | L | T | A | V | E | U |
N | F | E | O | B | O | Z | E |
T | O | S | N | A | L | E | N |
A | N | I | A | M | U | R | T |
C | I | B | C | I | M | M | A |
H | A | V | I | S | T | I | S |
E | X | P | O | I | A | C | E |
Tasca 2 Llegim comunicats
Ara feu parelles. Llegireu uns comunicats. La professora us els repartirà i us els anireu intercanviant a mesura que avanci l’activitat. Després de llegir un dels comunicats, us explicareu mútuament què heu entès. I heu d’endevinar en quin context es diria. Després ho posarem en comú.
Tasca 3 Fem-ne!
Finalment, haureu d’inventar-vos una nova situació en què es pot fer servir la megafonia. L’haureu de descriu a la parella que tingueu a la vostra dreta perquè prepari un comunicat.
Tasca 4 Ara haureu de dir en veu alta el comunicat que se us ha encomanat. La resta de companys valorarà com ho heu fet. Podeu gravar-ho.
Abans cal que tingueu en compte tots els elements que intervenen i que fan possible que es transmeti el missatge d’una manera òptima:
|
Tasca 5 Valoreu com han dit el comunicat la parella que teniu a la dreta.
ÍTEMS |
JC MOLT BÉ | J BÉ | K SUFICIENT | L FLUIX |
Ha parlat amb fluïdesa? | Ha parlat amb molta fluïdesa. | Ha parlat amb força fluïdesa. | Ha parlat amb poca fluïdesa, fa l’efecte que busca les paraules. | Ha llegit el text o bé el discurs no ha estat gens fluït. |
La pronúncia és correcta? | Té una pronúncia excel·lent. | Comet algun error de pronúncia. | Comet alguns errors de pronúncia (2 o 3). | Comet força errors de pronúncia. |
L’entonació és adequada? | Ha fet una entonació molt encertada. | Ha fet una entonació força encertada. | Ha fet una entonació poc encertada. | No sap fer l’entonació bé. |
Nom:
ÍTEMS |
JC MOLT BÉ | J BÉ | K SUFICIENT | L FLUIX |
Ha parlat amb fluïdesa? | Ha parlat amb molta fluïdesa. | Ha parlat amb força fluïdesa. | Ha parlat amb poca fluïdesa, fa l’efecte que busca les paraules. | Ha llegit el text o bé el discurs no ha estat gens fluït. |
La pronúncia és correcta? | Té una pronúncia excel·lent. | Comet algun error de pronúncia. | Comet alguns errors de pronúncia (2 o 3). | Comet força errors de pronúncia. |
L’entonació és adequada? | Ha fet una entonació molt encertada. | Ha fet una entonació força encertada. | Ha fet una entonació poc encertada. | No sap fer l’entonació bé. |
Nom:
Tasca 6 Expliqueu una anècdota que us va passar fa temps. Alguna confusió, un malentès, una pèrdua d’algun objecte, etc. Heu d’utilitzar el perfet perifràstic.
Textos de la Tasca 2
Atenció!
L’Esquitx encara no ha tornat. És un pastor alemany de color negre amb una piga marró a la galta. Se l’han endut a passejar i encara no l’han tornat. Si us plau, porteu-lo de seguida a l’estand de l’APAC.
També us recordem que heu de dur els gossos lligats amb la corretja i amb el morrió posat.
PERDONIN LES MOLÈSTIES,
EL TREN PORTA UN RETARD DE VINT MINUTS PER CAUSES ALIENES A LA COMPANYIA. UN PASSATGER HA TINGUT UNA INDISPOSICIÓ A L’ESTACIÓ DE SANTS.
Senyors passatgers,
Els informem que, a partir de dilluns vinent, s’ampliarà l’horari nocturn de les línies 3 i 5 fins a les dues de la matinada.
Recordem al personal d’infermeria que avui, a les tres de la tarda, hi ha la sessió formativa sobre cures pal·liatives a la Sala d’Actes de la 2a planta.
No hi falteu.
Senyors i senyores,
Els comuniquem que l’obra començarà d’aquí deu minuts. Ocupin els seus seients siusplau.
L’acomodador els ajudarà a trobar-lo.
Moltes gràcies.
I per acabar, una cançó:
Festa Major
Alegria, que és Festa Major.
Alegria, encetem la bota del racó.
Alegria, que és Festa Major.
Com cada any hem de matar el pollastre
i posar xampany dins el porró.
Apa, anem-hi, corre, vine, cuita.
Salta i balla, canta la cançó.
Tiruliruliruli, tiruliruliruló.
Avui matem el capó.
Tiruliruliruli, tiruliruliruló.
Avui és Festa Major.
Visca el pa, visca el vi,
visca la mare del meu padrí.
Alegria, que és Festa Major.
Alegria, perquè el nostre Sant és el millor.
Alegria, que és Festa Major.
Al matí tenim passada, missa, les sardanes
i havent dinat, migdiada, processó,
concert, castell de focs i ball a l'envelat.
Tiruliruliruli, tiruliruliruló.
Avui matem el capó.
Tiruliruliruli, tiruliruliruló.
Avui és Festa Major.
Alegria, que és Festa Major.
Com cada any hem de matar el pollastre
i posar xampany dins el porró.
Canviarem l'aixada pel pendó,
que avui és Festa ... Festa Major.
Música: (Mooie lieadje) B.Bern
Lletra: La Trinca