RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

  • Activitat per a cursos de suficiència: El Gran Dictat adaptat

    Benvolgudes i benvolgut,

    Convençut que compartir activitats dels cursos ens ajuda en la tasca diària -i entomant la proposta Sansiana* de fer-ho amb una entrada al bloc- us descric una activitat d’aula que m’està anant molt bé: El Gran Dictat adaptat. És un joc per treballar (o recordar) temes d’ortografia, que es pot fer com a avaluació inicial o com a avaluació final, en cursos de suficiència (encara que també es pot fer en intermedis canviant-ne algunes paraules). No necessita cap preparatiu i es pot fer en qualsevol moment, també com a simple divertiment d’aula.

    La dinàmica del joc és la mateixa que la del programa El Gran Dictat de Tv3: la professora dicta paraules que tenen una assignació de punts.  Per cada paraula que l’alumne escriu correctament al seu quadern,  en suma els punts. Les paraules que es dicten estan pensades per treballar (recordar, estructurar) temes concrets d’ortografia com la vocal neutra, la dièresi, l’accentuació, b/v, etc. i estan categoritzades per nivells.  En els primers nivells es recorden les orientacions generals, i es va apujant la dificultat progressivament, en nivells superiors, per treballar casos particulars i excepcions.

    Nivell 1: 5 paraules, 20 punts cadascuna. Total: 100 punts

    Nivell 2: 4 paraules, 50 punts cadascuna. Total:  200 punts

    Nivell 3: 3 paraules, 100 punts cadascuna. Total: 300 punts

    Nivell 4: 2 paraules, 150 punts cadascuna. Total: 300 punts

    Nivell 5: 1 paraula, 300 punts. Total 300 punts

    Puntuació màxima (cap errada en les 15 paraules): 1200 punts

     

    Dinàmica a l’aula:

     La professora escull un tema i en dicta les paraules del nivell 1 per tal que tothom les escrigui al seu quadern. En acabat, la professora escriu cada paraula a la pissarra, tot recordant l’orientació (o regla) ortogràfica. Els alumnes sumen els punts obtinguts per cada paraula escrita correctament (suma parcial del nivell).

    Després, es repeteix el procediment per als nivells superiors: es dicten les paraules del nivell 2, es dóna la solució a la pissarra mentre es recorden les orientacions ortogràfiques. Se’n sumen els punts per encert i es passa al nivell 3, etc. En finalitzar el nivell 5, cada alumne obté una puntuació final. Per fi, només cal investigar qui ha obtingut més punts i repartir la medalla d’or, la de plata i la de bronze i reconèixer els guanyadors del dia. Si es vol, es pot jugar un Gran Dictat per sessió i generar una Copa Gran Dictat, en què se sumen totes les puntuacions de cada Gran Dictat temàtic (o s’assigna una puntuació per medalla).

    Us adjunto l’activitat en un document en pdf, perquè el bloc no em deixa fer-ho en doc –per tal que en pugueu canviar les paraules si us convé-, però demaneu-me’l si el necessiteu. Premeu damunt del títol en vermell per descarregar El Gran Dictat en pdf.

    Espero que us agradi l’activitat tant com als meus alumnes!

    Isaac

    *Sans– és un prefix amb so fricatiu sonor, tal com fons- i trans- (n. del t.).

8 comentaris

  1. Mònica

    05 Feb 14
    13:32 #

    Quina activitat més genial. Estic convençuda que els alumnes s’ho passaran molt i molt bé!

    Gràcies, Isaac.

    Respondre

  2. Núria Vidal

    05 Feb 14
    13:55 #

    Moltíssimes gràcies, Isaac, per compartir aquesta activitat. Amb els alumnes de l’S1 i de l’S2 la Mireia i jo havíem pensat de fer una cosa similar però, al final, ho vam deixar una mica aparcat pels motius de sempre: falta de temps, temaris per complir, etc.
    A veure si ara, gràcies a tu, ens hi tornem a engrescar!
    De fet, vaig poder constatar que, mentre els mateixos alumnes preparaven i buscaven les paraules que s’havien de dictar, es treballaven molts aspectes d’ortografia i de gramàtica d’una manera lúdica i divertida.
    També havíem parlat de fer una activitat similar com a cloenda del curs, al juny.

    Respondre

    1. jsans

      05 Feb 14
      14:04 #

      Doncs, ho heu d’aplicar. Si els alumnes s’ho passen bé i aprenen , per què ens hem d’excusar amb el temps i el programa? Si ho sospesem, tenim a la meva dreta el gaudi ; a la meva esquerra, l’angoixa. Per quin bàndol ens inclinem?

      Respondre

  3. Maria

    05 Feb 14
    15:21 #

    Tinc un dubte: per què parles de “la professora”? És obligatori ser dona per fer d’Òscar Dalmau? És una qüestió de cavallerositat?? 😀 😀 😀

    Com que nosaltres no treballem l’ortografia a classe, se m’ha acudit aprofitar l’activitat per repassar vocabulari. Puc assenyalar parts del cos, peces de vestir, parts de la casa, fruites, el que sigui! Començant per “cap”, “peu”, “mà” i acabant per “genoll” o “clatell”! Fantàstic, m’encanten els concursos! Visca l’Isaac!

    Respondre

    1. i.martinez

      06 Feb 14
      10:10 #

      Hahahah!

      Potser sí, que un home també deu poder fer l’activitat… No és gaire difícil! (heheheh). Hi vaig posar “la professora” perquè -llevat d’en Jaume- tota la resta m’ho sembleu! Visca la Maria!

      Respondre

  4. Marta

    06 Feb 14
    12:32 #

    Moltes gràcies, Isaac!

    M’ho copio, sens dubte. Tenia ganes de fer alguna cosa similar, però ho havia deixat per falta de temps. Ara ja no tinc excusa.

    Respondre

  5. Sara

    19 Feb 14
    15:54 #

    Moltes gràcies, Isaac! Està moooooolt bé!

    Respondre

  6. joana

    22 Mar 15
    10:16 #

    Moltes gràcies Isaac!! ho provarem

    Respondre

RSS dels comentaris

Escriu un comentari

Pots utilitzar els següents tags XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Categories

Històric

Enllaços

Núvol d'etiquetes

ABP Any Fabra aprenentage cooperatiu aprenentatge cooperatiu aprenentatge experiencial artefactes digitals atenció a la diversitat autonomia avaluació avaluació inicial avaluació reguladora avaluarxaprendre Carme Bové cohesió competència digital comunitat d'aprenentatge criteris avaluatius cultura compartida curs 2012/13 decàleg per incorporar l'avaluació reguladora Edcamp equip de treball Escape room Fernando Trujillo gamificació ludificació mapa d'aprenentatges mapa de la sessió María Acaso motivació negociació Neus Sanmartí objectius Olga Esteve pedagogia inclusiva portafoli projectes pràctica reflexiva pràctiques lingüístiques reptes rol del professorat seqüència didàctica tallers tasca treball en equip