-
Podríem qualificar com a “tradicionals” els dos tallers d’ortografia que hem dut a terme al SLC de Sant Boi de Llobregat des que vam optar per organitzar tallers: ortografia de la vocal neutra, O/U àtones, accentuació… Al final de l’entrada podeu veure el material que hi hem fet servir, elaborat, bàsicament a partir del Taller d’ortografia I: vocalisme i accentuació del SLC de Vic.
Enguany, em vaig plantejar encarar el tercer taller d’ortografia que havia de dur a terme de manera diferent a causa de, bàsicament, les ganes d’explorar noves vies, el fet que alguns alumnes ja hi havien estat inscrits i la presència d’un gruix considerable d’alumnes procedents d’un S3 que havien manifestat la necessitat de repassar aspectes no estrictament ortogràfics com ara verbs, connectors, pronoms febles, etc. Aquesta és, doncs, la gènesi del Taller poti-poti, com jo l’anomeno afectuosament. Us transcric a continuació el resum de la primera sessió perquè en pugueu veure el funcionament:
Sessió núm. 1
El primer dia, vam quedar que faríem una acta de cadascuna de les sessions del Taller d’ortografia amb un doble objectiu: d’una banda, perquè els alumnes que no hagin pogut assistir a alguna de les classes estiguin al cas del que s’ha fet i, d’una altra banda, perquè serveixi com a exercici de classe, per posar en pràctica els coneixements gramaticals adquirits. Així, a l’inici de cada sessió nomenarem un secretari o secretària, que serà l’encarregat de redactar un text amb els continguts més destacats.
Un cop fetes les presentacions de rigor vam fer reflexionar els alumnes (individualment i per grups) sobre les qüestions següents:
-per què us heu apuntat a aquest taller?
-que n’espereu?
-què voleu aprendre?
Gràcies a les respostes a les dues primeres preguntes vam poder formular elsobjectius del curs:
- Millorar el nivell d’expressió escrita
- Aprofundir i repassar continguts ja estudiats
La tercera pregunta ens va donar com a resultat el temari del curs:
-pronoms febles
-verbs
-connectors
-textos argumentatius
-accents i dièresis
-B/V
-oclusives
-R/RR
-S/SS
Si em permeteu, faré una broma: en lloc de taller d’ortografia, s’hauria d’anomenar Taller poti-poti o potser millor Miscel·lània o Macedònia gramatical (noms més elegants, d’altra banda).
A continuació tots plegats vam reflexionar com aprenem ortografia, vam explicitar les estratègies que fem servir i vam anomenar algunes eines que ens són útils, com ara l’Optimot i d’altres. Vam acordar que a la pròxima sessió cadascun dels alumnes portaria a classe una d’aquestes eines (un diccionari, un enllaç d’Internet…).
Pel fet que, com van explicitar els mateixos alumnes i com també recomanen experts com ara Daniel Gabarró i Conxita Puigarnau (Bona ortografia sense esforç amb PNL), la memòria visual és bàsica a l’hora d’aprendre ortografia (segons Gabarró, el sentit de la vista intervé en el procés en un 83%) vam llegir individualment un fragment dels Homenots de Josep Pla dedicat a Pompeu Fabra (pare de les normes ortogràfiques, al qual retíem així un homenatge) fixant-nos especialment en les paraules assenyalades, que són les que vam dictar posteriorment per comprovar si érem capaços d’escriure-les correctament només pel fet d’haver-les captat visualment.
Vam acabar la classe amb la recomanació que cada alumne s’anés construint el que vam anomenar vocabulari personal amb l’objectiu de recollir les paraules o construccions gramaticals que cadascú faci servir en el propi àmbit laboral, personal… i també amb l’encàrrec que es miressin unes graelles amb algunes descripcions ortogràfiques per si calia completar el temari que havíem elaborat conjuntament al principi de la sessió.
Per últim, vaig comentar que els enviaria per correu electrònic el dossier que havíem fet servir altres anys en el taller d’ortografia perquè, tot i que no el seguiríem fil per randa, sí que aprofitaríem alguns dels temes i els podria servir per treballar individualment a casa.
Quan l’hàgim acabat, compartiré amb vosaltres en aquest blog la valoració que en fem tots plegats.
- 23 OCTOBER
2015 - No Comments
Del Taller d’ortografia al Taller poti-poti
- 23 OCTOBER
Categories
Històric
- July 2019
- April 2019
- February 2019
- January 2019
- October 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- November 2017
- October 2017
- June 2017
- May 2017
- March 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- July 2016
- June 2016
- March 2016
- February 2016
- January 2016
- December 2015
- November 2015
- October 2015
- September 2015
- July 2015
- June 2015
- April 2015
- March 2015
- February 2015
- December 2014
- October 2014
- July 2014
- June 2014
- May 2014
- March 2014
- February 2014
- December 2013
- November 2013
- October 2013
- July 2013
- June 2013
- May 2013
- April 2013
- March 2013
- February 2013
- January 2013
- November 2012
- October 2012
- July 2012
- May 2012
- April 2012
- March 2012
- February 2012
- January 2012
- December 2011
- November 2011
- September 2011
- July 2011
- June 2011
- April 2011
- January 2011
- December 2010
- March 2010
Enllaços
- Actualidad Pedagógica
- Aprenentatge reflexiu i col·laboratiu
- bloc d'E1 de Viladecans
- bloc d'E2 de Viladecans
- bloc d'E3 de Viladecans
- bloc de B3 de Gavà
- bloc de distància
- bloc de suficiència de Gavà
- bloc del curs de nivell D de Gavà
- bloc del nivell intermedi de Viladecans
- blog personal de Carme Bové
- pàgina de Carme Barba
- Recursos didàctics de Guida Al·lès
- SLC de Castelldefels
- SLC de Sant Boi
- sobre el Grup Impulsor de Pràctica Reflexiva
- Xarxa de Competències Bàsiques
Cap comentari