Classe del 10 de gener

Hem començat el segon trimestre corregint els deures de vocabulari de baixar-abaixar, pujar-apujar. Després hem fet uns exercicis sobre lèxic relacionat amb els textos descriptius de lloc. (Teide): ex, 11 (pàg. 56), ex 19 (pàg. 60) i ex 20 (pàg. 61). En el vídeo, partir del minut 7, us expliquen l’origen d’algunes expressions com ‘a les quimbambes‘, ‘a la contxinxina‘, ‘on Crist va perdre l’espardenya‘.

Del llibre de Barcanova, hem vist els casos d’accentuació problemàtica: mots que a vegades no es pronuncien correctament i que, per tant, els accentuem malament, per exemple: iber, elit, tèxtil, rèptil, etc (quadre pàg. 31). Hem fet l’ex. 1 (pàg. 32) i per deures, a casa, heu de fer els ex. 2 i 3, pàg. 33.

Dijous porteu els llibres de lectura, que en parlarem

CLASSE 10 DE GENER

imagesDiuen que any nou, vida nova, però nosaltres continuem amb els pronoms febles 🙂  i els hem repassat amb un treball col·laboratiu. Primer, us heu ajuntat per grups i heu decidit quin complement verbal treballar cadascun de vosaltres. Després us heu agrupat per complements verbals i heu treballat cooperativament per fer-vos experts d’un CV. Heu llegit la teoria, omplert un esquema i buscat exemples. Posteriorment heu tornat al grup inicial i heu intercanviat coneixements. Per últim, heu practicat el que havíeu après amb aquest full. El proper dia el corregirem.

Prèviament, hem corregit l‘exercici d’escollir la resposta múltiple (exercici de repàs), basat en un fragment de La teranyina, de Jaume Cabré.

pronoms_febles

Quadre resum dels pronoms febles

Classe del 20 de desembre

baixemL’últim dia de classe del trimestre vam dedicar-lo a fer les exposicions orals sobre els itineraris per Cerdanyola i avaluar l’expressió oral.

Recordeu que durant les vacances m’heu d’anar enviant els treballs dels llibres si encara no l’heu entregat.

Per deures, heu de fer els exercicis de lèxic sobre els verbs pujar-apujar / baixar-abaixar. I després podeu pensar si l’anunci que l’il·lustra l’entrada és correcte o no.

Ens tornem a veure el dia 10 de gener!

CLASSE 19 DE DESEMBRE

NADALAvui hem fet l’última classe de l’any, o potser hauríem canviar la persona verbal i dir heu fet, ja que excepte al principi que he comentat errors comuns que m’he trobat als treballs dels llibres, la resta l’heu feta vosaltres. Dels errors dels treballs he destacat:

  • -per què? (pregunta) perquè (resposta) (a grosso modo)
  • -les locucions adverbials: a poc a poc i de mica en mica (amb les preposicions al davant)
  • -diferència entre és (3a persona del sing. del verb SER) i es (pronom feble: es pentina)
  • -apostrofacions en general (us les deixeu sovint)
  • -verb adonar-se: sobra el pronom en si ja dieu de què us adoneu, per exemple, m’adono de tot o m’adono que avui ha arribat tard (no posem el pronom en perquè ja diem de què). En canvi: Avui me n‘he adonat (no diem de què).
  • -verb haver-hi, de vegades us deixeu el pronom hi.
  • -interessant i necessari (i derivats) s’escriuen amb doble s.

Després hem vist dos booktràilers sobre El temps de les cireres i Haru.

Finalment heu fet unes magnífiques presentacions dels itineraris per Cerdanyola.

Per deures: exercici 4 de la pàg. 52 de Teide (pronoms febles) i un full d’escollir la resposta entre dues o tres opcions a partir d’un fragment de La teranyina.

Molt bones vacances de Nadal a tots i totes!!!

Classe del 15 de desembre

Vam corregir l’ex. 6 de la pàg. 29 (Teide) sobre el nombre de síl·labes de les paraules i després vam fer els ex. 5 i 6 de la pàg. 26 i els ex. 9, 10 i 11 de la pàg. 28  (Barcanova) sobre diftongs i accentuació.
També vam comentar el resum sobre l’accentuació i els diacritics.
Dimarts farem les exposicions sobre els itineraris per Cerdanyola. Us penjo unes recomanacions per tenir en compte a l’hora de parlar en públic:

Errors que cal evitar:

Us vaig a parlar de…-> us parlaré de…

Les avantatges, les dubtes, les costums… -> els avantatges, els dubtes, els costums

Finalment, dir que… -> Eviteu començar amb un infinitiu. Poseu-hi un verb conjugat, per exemple: voldria dir que…, m’agradaria afegir que…

Es té que fer…, tindríem que…, tinc que dir-vos… -> Cal fer, hauríem de, he de dir-vos…

poguer, sapigut, sapiguer -> poder, sabut, saber

lo que passa… -> el que passa

Aquí teniu les instruccions per participar al concurs I tu jugues en català.

CLASSE 14 DE DESEMBRE

imperatiu-100107112747-phpapp02-thumbnail-4Avui hem estudiat la formació de l’imperatiu. Sobretot hem vist que en imperatiu, excepte en uns pocs verbs irregulars, la segona persona del plural (vosaltres) coincideix amb la 2a persona del plural del present d’indicatiu. Hem practicat primer donant ordres parlant de tu a algú que es presenta a una entrevista de feina i després hem fet l’imperatiu del verb encendre. A més, hem practicat la 2a persona del plural amb la cançó Onegeu llibertats, basada en un poema que surt al llibre L’amor fora de mapa.

A continuació heu parlat sobre quin llibre heu llegit i quina mena de treball heu fet.

Per acabar, hem dividit la classe en quatre grups i hem fet un concurs de vocabulari a partir del treball que ha fet una companya de classe.

Classe del 13 de desembre

Hem començat la classe fent un parell d’exercicis per repassar els usos de l’imperatiu i el subjuntiu (ex. 5 i 6, pàg. 123-124, Barcanova). Mireu també la teoria que hi ha a la pàg. 123.

Després hem fet l’ex. 19 de la pàg. 45  (Teide) sobre les diferents correlacions verbals i el que hem de tenir en compte a l’hora d’expressar fets possibles, hipotètics o impossibles.

correlacions

Heu d’evitar aquest error freqüent:

Si hagués tingut més diners, m’hagués comprat més coses. ⇒ m’hauria comprat
(la forma en imperfet només va a la frase que comença per Si)

Les formes com hauria, hauries, hauríem, hauríeu i haurien s’escriuen amb accent algunes i sense les altres, i això depèn de si hi ha diftong o no o, dit d’una altra manera, del nombre de síl·labes del mot. Hem repassat els casos que en català dues vocals sí que són diftong (quan diem dues vocals en un sol cop de veu). Per deures, feu la llista 1 de l’ex. 6 de la pàg. 29  (Teide).

Els últims minuts de la classe els hem dedicat a posar en comú el treball sobre l’itinerari per Cerdanyola. Recordeu que a la presentació hi ha d’haver poc text. L’explicació l’haureu de fer vosaltres oralment.

CLASSE 12 DE DESEMBRE

les-perifrasis-verbals-1-728les-perifrasis-verbals-2-728Avui hem començat corregint l’exercici 11, de la pàg. 56, del llibre de Teide (l’adjectiu).

A continuació hem vist com podem expressar obligació: haver de + infinitiu, cal + infinitiu, cal que + subjuntiu. També com expressar probabilitat: amb els adverbis segurament, probablement…; amb el verb deure  (en present, passat o futur, segons el cas) + infinitiu. Per practicar-ho, hem fet l’exercici 14, de la pàg. 58, de Teide.

Després hem estudiat els usos més comuns del present de subjuntiu, quins són els acabaments propis d’aquest temps verbal i l’hem practicat amb un exercici escrit.

Tot seguit hem intentat fer una llista dels accents diacrítics que han quedat amb la nova normativa i després els hem posat en comú. I n’hem practicat algun amb un dictat (corresponent a l’exercici 4 del tema 5 del llibre El català escrit).

Per deures per després de Nadal, feu els exercicis 1 (pàg. 31) i 5 (pàg. 33); i 2 (pàg. 120) i 3 (pàg. 121) del llibre El català escrit.

Què mengem per Nadal?

Què mengem per Nadal?

Les festes nadalenques són dies de retrobament que s’acostumen a celebrar al voltant de taules plenes de deliciosos àpats nadalencs. A Catalunya, la tradició diu que per Nadal dinem escudella i carn d’olla de primer i carn en salsa (habitualment pollastre rostit) de segon. Per Sant Esteve es mengen canelons per dinar i les postres nadalenques són ben variades i dolces: torrons, neules i el tortell de reis en són els més destacats. Tot això ho acompanyem amb una copeta de cava a cada àpat.  I no ens oblidem dels dotze grans de raïm per cap d’any!

I vosaltres, què mengeu per Nadal? Seguiu les tradicions?

canelones

CLASSE 7 DE DESEMBRE

dsc_0279Avui us he tornat els escrits sobre el personatge i heu hagut d’apuntar en una graella que us he donat una selecció dels errors que heu comès, escriure-hi la solució i el perquè.

Després heu treballat en grups de tres diferents exercicis (1, 6, 11 i 20) de la unitat 4 de Teide i hem corregit l’exercici 20 sobre el lèxic conflictiu.

Finalment, us heu reunit per grups per continuar preparant l’itinerari per Cerdanyola.

No hi ha deures, tret dels treballs del llibre i Cerdanyola.