Classe 18 d’octubre

descargaVam dedicar la primera part de la classe a repassar l’ortografia de la vocal neutra. Vam fer els exercicis 1, 2, 3 de la pàg. 13 de Barcanova. Després vam fer un joc per memoritzar alguns casos de mots que divergeixen del castellà.

A la segona part de la classe, vam començar la unitat 2 en la qual es treballa l’informe. En primer lloc, havíeu de decidir a què es dedicarà la vostra entitat i, un cop decidit, dir les necessitats que tindrà.

Deures: ex. 4 i 5, pàg. 14 i ex. 7 i 8, pàg. 15 (Barcanova).

CLASSE 17 D’OCTUBRE

L'apòstrofAvui hem començat la classe repassant la vocal neutra una mica entre tots i com a part d’aquest repàs hem fet un joc que consistia a dir i saber escriure paraules que contenen aquest so i que s’escriuen diferent del castellà per intentar memoritzar-les (per exemple, ambaixador, avantatge, etc.).

A continuació hem comentat els deures d’aquest tema que hi havia per avui (unitat 2 del llibre El català escrit).

Tot seguit hem après quin tipus de paraules s’apostrofen (articles el, la; preposició de, alguns pronoms febles) i quan s’ha d’apostrofar. Per practicar-ho hem fet l’exercici 7, de la pàg. 14, del llibre de Teide i l’1, de la pàg. 41, del llibre El català escrit.lapostrof

Finalment hem parlat sobre les diferents possibilitats de treball sobre el llibre que heu començat a llegir.

Per al proper dia, feu per deures l’exercici 4, de la pàg.12, de Teide (vocal neutra) i els exercicis 2, 3 i 4 de les pàg. 41 i 42 d’El català escrit. A més, repasseu la teoria de l’apostrofació perquè la preguntaré.

Classe 13 d’octubre

14563584_10150696219969950_2376758680142024364_n

Després de corregir els exercicis sobre l’apòstrof i l’article lo, vam continuar veient un dels aspectes de les descripcions: el predomini dels verbs ser, estar i semblar. Vam repassar els usos de ‘ser’ i ‘estar’.  Vam fer l’ex. 14 de la pàg. 16  (Teide). Després vam fer l’ex. 13 i vam veure  alguns verbs que poden utilitzar-se com a transitius i intransitius, segons el significat. Feu clic aquí i hi trobareu un altre exercici per practicar.

Després vam  fer els ex. 21 i 22  (pàg. 19) de precisió lèxica i frases fetes.

A la segona part de la classe vam començar el repàs de l’ortografia de la vocal neutra. Vam practicar l’escriptura de mots que divergeixen del castellà a través d’un dictat per parelles. Si algú no va tenir temps de corregir-lo, és un dels dictats en línia (Ansietat vital). El podreu tornar a repetir i també hi trobareu un resum de la teoria de la vocal neutra.

Classe 11 d’octubre

Després de corregir els exercicis sobre pronoms, vam llegir la descripció d’una persona de la pàg. 17, fixant-nos en el tipus de verbs, l’ús d’adjectius i les figures retòriques. A continuació, havíeu d’escriure les descripcions dels dos nuvis utilitzant algunes figures retòriques com la comparació o la metàfora. Dimarts de la setmana vinent haureu d’entregar tot l’escrit seguint les instruccions de l’ex. 18 (pàg. 18), d’unes 300 paraules.

frases-loEn el vostre escrit final, també hi haureu d’afegir alguna de les frases que vam traduir per veure com diem correctament en català l’article neutre lo. Vam fer l’ex. 8 de la pàg. 14. Per dijous, feu els exercicis 2, 3 i 4 de les pàg. 194 i 195 (Teide).

Vam acabar la classe, repassant els usos i les excepcions de l’apòstrof i les contraccions (ex. 7, pàg. 14). Feu també els ex. 1, 2 i 3 de la pàg. 41 a casas (Teide).

CLASSE 10 D’OCTUBRE

la-vocal-neutra-primer-eso-2-728 la-vocal-neutra-o-u-2-728la-vocal-neutra-o-u-3-728la-vocal-neutra-o-u-5-728

 

 

 

 

En la nostra varietat dialectal, el català central, les vocals a i e en posició àtona es pronuncien amb un mateix so anomenat vocal neutra i és per aquest motiu que de vegades no sabem quan s’escriu a i quan s’escriu e. Avui hem vist la teoria de la vocal neutra. També teniu la teoria del llibre El català escrit (unitat 2), que us aconsello que també la llegiu. Per practicar el que hem vist, hem fet a classe els exercicis 1, 2, 3 i 6. Per deures, feu la resta d’exercicis d’aquesta unitat (pàg. 12 a 16 del llibre El català escrit).

Després hem vist 11 errors freqüents del nivell de suficiència. Primer heu pensat quina podia ser la forma correcta i a continuació hem explicat el perquè.

Finalment, hem fet una mica de repàs, en petits grups, heu fet una mica de repàs del que recordàveu del que s’ha explicat avui.

 

Classe 6 d’octubre

Vam comentar l’activitat sobre l’Optimot i després vam presentar altres recursos com els Itineraris d’Aprenentatge o els Dictats en línia. Aquests darrers han estat actualitzats recentment i inclouen teoria de repàs per a cada contingut. 

Vam continuar la classe reprenent la unitat 1 i vam llegir el text de l’ex. 5 de la pàg. 10. Després, per grups, vam fer l’ex. 9 de la pàg. 15 (Teide). Seguint el model del text anterior, havíeu de decidir com serà la parella, com serà la cerimònia i quina sorpresa els fareu.

ordre-pronoms
Sobre els pronoms, vam repassar on es col·loquen respecte al verb i quines formes adopten segons la posició (mireu il·lustració). Vam fer l’ex. 3 de la pàg. 11. Per deures hi ha els ex. 1 i 2 de les pàg. 166 i 167 (Barcanova).

Per acabar, vam comentar les lectures per a la primera part del curs. Heu de triar un dels llibres proposats.

Classe 4 d’octubre

Després de comentar el calendari, el material, l’assistència i la resta d’informacions sobre el curs, hem començat la classe presentant els textos que es treballen en aquest nivell de suficiència: escrits (anuncis, descripcions de llocs, biografies, articles d’opinió, informes, contes, receptes…) i orals (presentacions, intervencions en debats, assemblees…).

casament U1Tenint en compte que a la primera unitat sou els convidats d’un casament una mica virtual, hem començat fent una breu presentació de cadascú i, després, els companys havien d’endevinar de qui parlàvem. Després, en grups, hem relacionat els textos amb els diversos tipus de text (narratiu, argumentatiu, descriptiu, expressiu i instructiu (Ex. 6, pàg. 13).

A continuació hem resolt les frases amb dubtes sobre pronoms i n’hem repassat els principals usos. El proper dia continuarem parlant-ne. També veurem com ha anat l’activitat sobre l’Optimot i també parlarem d’altres recursos que teniu per ser més autònoms a l’hora d’escriure en català.

Us poso la informació sobre els cursos de conversa i teatre que us vaig comentar.

Benvinguts a la cerimònia…, perdó, al curs de Suficiència 2016-2017!

CLASSE 6 D’OCTUBRE

imagesAvui hem començat corregint l’exercici de l’Optimot i a continuació hem comentat les solucions del test dels pronoms, com una primera aproximació al tema, però no patiu que els veurem amb deteniment més endavant.

Després hem vist el tema 1 del llibre El català escrit: alfabet i dígrafs. En concret hem parlat sobre la pronunciació d’alguna lletra que pot presentar alguna dificultat (ja sigui llegint-la en unes sigles o no), de la separació dels dígrafs (2 lletres que representen un so, com la doble erra) i del punt volat de la l·l (que el fem a l’ordinador prement alhora la tecla de la fletxa + el 3).

Tot seguit hem llegit el text de l’exercici 2, pàg. 10,  del llibre de Teide sobre una parella que es casa. A continuació hem fet grups ‘d’amics’ que havíeu de parlar i fer un text sobre una parella que es casa (físic, caràcter, aficions), com celebraran el casament i quina sorpresa els hi prepareu (exercici 9, pàg. 15, del llibre de Teide), seguint una mica el model del text llegit prèviament. Com a deures, podeu passar en net el que hagueu escrit.

Per acabar hem fet una mica de recordatori del que heu après cadascú a la classe d’avui.

CLASSE 3 D’OCTUBRE

benvinguts-curs-16-17Benvinguts al blog del curs de català de nivell suficiència del matí!

Avui hem fet la primera classe i per començar ens hem presentat d’una manera particular. Havíem d’escriure en un paper 3 característiques físiques i 3 del caràcter i després repartir aleatòriament les descripcions i endevinar a qui corresponien.

Després hem vist algunes qüestions tècniques del curs: dates, festius, llibres de lectura, bibliografia complementària, etc.

A continuació heu fet un test inicial de pronoms febles que comentarem el proper dia i també hem vist que la posició dels pronoms respecte del verb canvia segons les formes verbals que utilitzem:

  • darrere: infinitius (comprar-lo), gerundis (comprant-lo) o imperatius (compra’l)
  • davant: la resta de formes verbals (el compra)
  • indiferent: en verbs compostos quan la segona forma és un infinitiu -o un gerundi- (el vaig comprar o vaig comprar-lo).

Finalment, us he repartit unes preguntes perquè busqueu les respostes a l’Optimot, que és una eina molt útil per fer-hi consultes lingüístiques.

Per acabar, us deixo aquesta foto de la pinya en referència al que us he comentat a l’inici de la classe d’avui.castells2