Classes dies 19 i 23 de febrer

Avui hem corregit l’exercici 13 de formació de mots compostos i després, per repassar, heu hagut de trobar el màxim de mots compostos a partir del dibuix d’un edifici.

A continuació hem comentat la unitat 8 (b/v) d’El català escrit i tot seguit l’exercici de pronoms de la pàgina 81-82.

Després hem acabat l’exercici de la graella dels verbs (grup del vespre) i hem continuat amb aquest tema amb els exercicis 11 i 12 del llibre (formes dels verbs velars). També hem vist l’exercici 14 sobre l’ús del partitiu ‘de’.

Finalment, us heu posat per grups per continuar l’elaboració del menú. Esquema sobre les coses que hem de tenir en compte a l’hora de fels textos instructius (com són les receptes):

TEXTOS INSTRUCTIUS ESQUEMADeures: acabar l’exercici 14, pàg. 99, del llibre de Teide, escriure el comentari sobre la seguretat del teu fill amb l’ús d’Internet, i acabar d’escriure les receptes.

Classes 17 i 18 de febrer

guionet-1Avui hem fet un repàs de l’ús del guionet, hem acabat el tema dels pronoms relatius i n’hem vist un esquema per aclarir conceptes i hem acabat la teoria de la b i v.

A part d’això hem corregit l’exercici 9 de la pàg. 98 del llibre de Teide i us heu posat per grups per preparar un menú. D’aquí a uns dies farem una mostra gastronòmica a classe i també les receptes del menú per escrit i gravades en vídeo.

Per deures hi ha: acabar la unitat 8 del llibre El català escrit (tema b/v), l’exercici 13 de la pàg. 99 del llibre de Teide (formació de mots compostos) i l’exercici 8 de la pàg. 81 del llibre de Teide (pronoms).

A més, per a la setmana vinent heu d’escriure un comentari sobre la seguretat en la navegació a internet del teu fill (un en vaig donar un full).

 

Festes populars!

festesBon dia!

Aquests dies hem estat parlant sobre les activitats que fem quan no estem ocupats i, concretament, de les festes populars, tant de Catalunya, com dels vostres llocs d’origen. La idea és aprofitar el blog per compartir les presentacions que vau fer dimarts passat a classe. Ah, i recordeu que també podeu afegir-hi alguna imatge o algun enllaç relacionat amb la celebració.

Començaré explicant-vos una de les festes populars més celebrades arreu de Mallorca, la de Sant Antoni (el 17 de gener). És una celebració on no hi falten els diables (dimonis), el correfoc, les fogueres (foguerons), els balls populars i la carn feta a la brasa. També és típic cantar unes cançons (gloses) acompanyades amb la ximbomba al voltant del foc.

De fet, i com a curiositat, des de fa més de 20 anys, aquesta festa també se celebra a la vila de Gràcia de Barcelona una o dues setmanes més tard.

Aquí teniu un vídeo i una breu explicació de la festa. Espero que us agradi!

Sant Antoni a Mallorca

 

La Ting Ting ens ha fet arribar una celebració de la Xina: ANY NOU XINÈS.

I la Betty, una celebració de Colòmbia: AÑO VIEJO.

 

Classes 12 i 16 de febrer

Avui hem vist la teoria de l’ús del guionet i l’hem practicada amb l’exercici 17 de la pàg. 114 del llibre de Teide (de deures hi ha l’exercici 12 de la pàg. 138)

A continuació hem acabat la teoria dels pronoms relatius, encara que el proper dia en farem un repàs general a través d’un quadre sinòptic. De deures hi ha acabar la unitat 33 del llibre El català escrit.

Després heu fet en grups els exercicis 6, 8 i 9 del llibre de Teide (de la unitat 7).

Finalment, hem vist la primera part de l’ortografia de la b/v. Per deures teniu els exercicis 1 al 6 de la unitat 8 del llibre El català escrit (pàg. 46 a 48).

 

 

Sessions del 10 i el 12 de febrer

stock-photo-6129746-russian-dollsAquesta setmana hem vist els pronoms relatius. Dimarts vam veure els pronoms relatius de les frases de relatiu adjectives. En aquestes frases és important localitzar l’antecedent,  i fixar-nos en el tipus de verb que serà el que determinarà el pronoms relatiu escollit. Dijous vam veure les frases de relatiu substantives, que es caracteritzen per tenir un antecedent genèric o que se sobreentén. Vam fer els exercicis 1, 2 i 3 de la pàg. 231.

També vam veure els diferents usos de que i què. Vam fer aquest exercici.

Si voleu fer més exercicis sobre relatius, podeu fer aquests dels Itineraris d’aprenentatge: 1, 2, 3 i 4.

Dijous també vam llegir l’article  de la Núria Puyuelo (p. 276) sobre falsos sinònims i vam veure’n alguns exemples com la diferència entre soterrani-subterrani, cabal-cabdal-caudal, posta-posada i compondre-composar. Per deures feu l’exercici 3 de la pàgina 270 sobre precisió lèxica.

Classes 10 i 11 de febrer

VerbsAvui hem continuat el tema dels pronoms relatius (pàg. 200 a 202, exercicis 7, 8 i 9 -el que no hem fet d’aquests exercicis és per deures).

Heu vist els errors dels comentaris sobre els temes de les rebaixes i les eleccions gregues i nheu trobat la solució i el per què de cada errada i ho heu apuntat en una graella.

També heu començat l’exercici 6 de la pàg. 95-96 que continuarem a la sessió següent.

I hem treballat els verbs també amb una graella (teniu algun verb de deures).

 

Sessió del 5 de febrer

les preposicionsDijous vam repassar els usos correctes de les preposicions i les locucions preposicionals. A partir d’uns exercicis que s’havien de resoldre amb la teoria del llibre vam arribar a les conclusions següents:

 

1. Davant de la conjunció que cauen les preposicions amb, en, a i de:
Pensa en que has de portar el llibre.
2. Davant d’un infinitiu les preposicions amb i en es canvien per a (a vegades per de):
Aquest projecte consisteix en a posar en contacte escoles i biblioteques.
3. Les parts del dia van amb la preposició a: al matí, a la tarda, a la nit...
4. En algunes expressions com: camisa de quadres, pudor de gas, olor de gessamí…
5. Hem de distingir l’ús de com quan vol dir ‘igual que’ de com a quan expressa ‘en qualitat de’, ‘en concepte de’.
S’estimen com germans. (com si ho fossin, però no ho són)
Com a germans que són, s’estimen molt.
6. No és correcta l’expressió ‘a mitjans de febrer’, si no que hem de dir ‘a mitjan febrer’.
7. Distingim l’expressió amb vista a (pensant en, amb la intenció de…) de l’expressió en vista de (tenint en compte).
8. La locució a nivell de només és correcta quan té el sentit literal. En sentit figurat hem de dir ‘en l’àmbit de’, ‘en el camp de’, ‘en el terreny’…
Fa molt fred a nivell del mar. / Cal solucionar-ho en l’àmbit de l’empresa.
9. La preposició composta fins a s’escriu així normalment: No cobrarem fins al dia 15. Però es perd la preposició a davant d’adverbis i la conjunció que: fins demà, fins aviat, fins divendres, fins que no ho diguin…
10. Hem de distingir l’ús de no obstant… / no obstant això.
No obstant les dificultats, tirarem endavant. (=tot i les dificultats, malgrat les dificultats)
És molt difícil; no obstant això, tirarem endavant. (=així i tot, tot i això, malgrat tot)
11. No ens hem d’oblidar de la preposició de quan substituïm un nom que va acompanyat per un adjectiu:
Vols préssecs? Sí, en vull de madurs.
12. En expressions de lloc, normalment es fa servir a per llocs reals o físics (Es reuniran al centre; És a l’hospital.) i en per a llocs figurats (Plantejarem la qüestió en la discussió d’aquesta tarda; Ho trobaràs en el capítol 3). Però davant de un/una, algun/alguna, aquest/aquesta i aquell/aquella, s’utilitza sempre en.
13. Utilitzem per a quan volem expressar finalitat, destinatari. Davant d’infinitiu desapareix la a.
No tenen llet per als nens.
Oferiran avantatges per als usuaris.

Classes 5 i 9 de febrer

Per començar hem corregit l’exercici 19 (sinònims i antònims).

Després hem començat a veure els pronoms relatius (pàg. 196 a 200, exercicis 1 al 6, tema 33 El català escrit).

A continuació hem vist, a través d’un joc, els prefixos per construir antònims i tot seguit hem fet l’exercici 20 de la pàg. 87 de Teide.

Finalment, el grup del vespre ha fet un dictat en parelles (grup vespre) i l’exercici 3 de la pàg. 93 (ingredients i quantitats). El grup del matí ha treballat els verbs amb una graella.

Per deures teniu els exercicis 1 al 6 de les pàgines 196 a 200 del llibre El català escrit (ja hem fet algunes frases a classe). Recordeu-vos d’entregar el comentari del blog qui no hagi fet encara.

També s’ha de fer l’exercici 2, pàg. 93, del llibre de Teide.

Classes dies 3 i 4 de febrer

r rrAvui hem vist el so de la r i quan escrivim una r o dues (exercicis 9 i 10, pàg. 82 i 83 del llibre de Teide) i pàg. 86 i 87 d’El català escrit.

Després hem vist la concordança del participi amb el complement directe quan davant del verb hi ha el pronom (exercici 16, pàg. 85 de Teide).

Després hem practicat les formes del gerundi amb l’ex. 17.

A continuació hem vist les diferències de significat de les paraules de l’exercici 24 (

Alguns també heu començat a fer l’exercici 19 per practicar sinònims i antònims.

Per deures teniu: acabar la unitat 16 del llibre El català escrit i l’exercici 19 de sinònims i antònims.

 

Sessió del 3 de febrer

Aquí teniu el decàleg de l’ex. 11:

txellgracia_fp09_001– Amb estudis trobaràs una feina més qualificada.
– Tindràs una feina més qualificada i en època de crisi t’afectarà menys l’atur.
– Tindràs una millor inclusió social.
– Tindràs l’oportunitat de conèixer l’ofici que realment vols fer-
– Tindràs l’oportunitat d’inserció laboral fent pràctiques en empresa-
– A major formació professional, major d’oportunitat de feina.
– Seràs una persona crítica i amb opinió pròpia.
– Et sentiràs realitzat i satisfet.
– Coneixeràs altres mons més enllà del teu barri.
– T’adonaràs que l’esforç serà recompensat.

Per al proper dimarts (10 de febrer) heu d’escriure l’informe que se us demana a l’ex.20 de la pàg. 109. Recordeu que un informe té una part expositiva i una altra part argumentativa en la qual es fan propostes. Les dades de la part expositiva les heu d’extreure dels documents 1 i 2 que hi ha a la unitat.

Per dijous feu l’exercici de precisió lèxica i els ex. 9 i 11 de les pàg. 256 i 257 (locucions adverbials).

Aquí teniu les especificacions de la prova final que vam comentar a classe.