Sessions del 22 i el 29 de gener

funcions sintàctiques imatgesEl dia 22 vam fer un repàs de les funcions sintàctiques i els pronoms febles que els substitueixen. Ho vam fer a partir de la tècnica del puzle de tal manera que entre tots vau completar aquesta graella. Per deures hi havia els exercicis 2 i 3 (pàg. 206-210).

A la classe del dia 29 vam veure casos de combinacions pronominals, especialment vam veure què passa amb la combinació del pronom LI + EL, LA, ELS, LES. Després vam analitzar els casos correctes i incorrectes de l’ús de la combinació ELS HI. (Solucions)

Si voleu consultar més informació sobre els pronoms us poden anar bé els Itineraris d’aprenentatge: formes dels pronomsfuncions dels pronoms, combinacions. També hi trobareu exercicis autocorrectius.

Per deures, us havíeu de llegir els documents de la unitat de l’informe que treballarem a classe.

Classes 29 de gener i 2 de febrer

XurigueraA la classe d’avui hem vist les interferències entre els verbs de la 2a i 3a conjugacions. En concret, verbs que en castellà són de la 3a (-ir) i en català de la 2a (-re/-er) i que sovint es conjuguen malament (pàg. 124 del llibre El català escrit). També hem estudiat altres particularitats de diferents verbs i per deures s’ha de fer tota aquesta unitat (21).

Després hem fet un llibre fòrum per comentar el que us havien semblat els llibres que heu llegit durant el primer trimestre i inici del segon. (Per als que no ho hagueu fet encara, recordeu-vos de deixar un comentari al blog sobre el llibre que heu llegit).

A continuació, per repassar l’imperatiu heu redactat per grups frases en 2a persona del plural, seguint els temes dels globus de l’exercici 14, pàg. 85, de Teide.

Finalment, hem fet un test de gramàtica a partir d’un fragment del llibre Les veus del Pamano, de Jaume Cabré (grup del vespre).

Per deures teniu l’apunt en un blog (temes: les rebaixes o les eleccions gregues) i la unitat dels verbs del llibre El català escrit (si no mal erro és la 21).

Classes 27 i 28 de gener

Avui hem fet els exercicis 2 (vocabulari de termes relacionats amb la roba), 3 (frases fetes)  i 4 (expressió oral) de la unitat 6 del llibre de Teide (Abans amb el grup del vespre hem corregit l’exercici 17 de millorar la precisió lèxica).

Hem vist els usos de la partícula pas (ex. 5) i els usos de ningú, res, cap, gens, enlloc i mai en frases interrogatives (ex. 6).

També hem fet un dictat que contenia moltes paraules amb dièresi.

Finalment, hem començat a fer l’exercici 6 de verbs, de la pàg. 124, del llibre El català escrit. La resta d’aquest exercici és per deures. També heu de fer l’exercici 7 del llibre de Teide (pàg. 81).

I per dimarts/dimecres heu de fer un comentari en un blog. Podeu escollir fer-lo sobre les rebaixes o les eleccions gregues.

Com fer un apunt en un blog

 

Classes 22 i 26 de gener

PUNT I COMA

 

 

Avui hem repassat algunes paraules que porten dièresi (grup vespre).

A continuació heu resumit els contes de les pàg. 65 i 66 i hem corregit l’exercici 12, pàg 73 (connectors).

Després hem llegit paraules que tenen la síl·laba tònica diferent del castellà, com ara acne, atmosfera, etc. (grup vespre)

Tot seguit quan s’utilitza el punt i coma (pàg. 72 de Teide). (grup vespre). Recordatori d’un dels usos freqüents del punt i coma:PUNT I COMA 2

També hem repassat el vocabulari de l’exercici 17 sobre millorar la precisió lèxica.

Finalment, hem treballat les correspondències verbals de les frases condicionals amb l’exercici 19, pàg. 45: temps simples (imperfet de subjuntiu-condicional) i compostes (plusquamperfet-condicional compost).

Per deures hi ha: acabar l’exercici 19 de verbs de la pàg. 45 de Teide i fer l’exercici 17 sobre lèxic de la pàg. 75 també de Teide.

Classes 20 i 21 de gener

Avui hem repassat la dièresi (i els diftongs al grup del vespre). Una manera de repassar aquest tema ha estat a través del joc del tabú. Havíeu de definir paraules que portaven dièresi i els companys endevinar-les.

A continuació, amb el grup del vespre hem comentat l’exercici 3 de pronoms febles de la pàg. 68 del llibre de Teide i després, un cop vist un seguit de consells per llegir bé, heu fet la lectura de la paràbola de l’exercici 13, pàg. 73, de Teide.

Finalment, el grup que faltava de fer l’exposició sobre Cerdanyola ens ha passat un powerpoint que ha comentat amb els llocs d’interès que havien triat.

Al grup del matí també hem llegit el text de la pàg. 73 i després les frases que contenen paraules que tenen la síl·laba tònica diferent en català del castellà.

Per deures us heu de llegir els contes de les pàgines 65 i 66 (el haureu de resumir oralment) i l’exercici 12 de la pàg. 72-73 de connectors que serveixen per unir dues frases.

 

 

Sessió del 20 de gener

Valoracions de les exposicions orals

Aquí teniu alguns comentaris sobre les exposicions que vau fer dimarts i les que m’heu enviat enregistrades.

Resolució de la tasca

Aquestes són les coses que vau fer bé:

– Tenir en compte les dades dels documents que ens donen prèviament i utilitzar-les adequadament.
– Adoptar el rol que ens diu l’enunciat.
– Marcar bé cada part (introducció, diferents parts de l’exposició o argumentació, conclusió). Fer servir connectors i fer-los servir d’una manera variada (d’altra banda, pel que fa a, per concloure), relacionar una part amb l’altra (com ja he dit abans, reprenent el que deia al principi…).

Variació lingüística

– Va estar molt bé que utilitzéssiu recursos com preguntes retòriques (Les persones ens assemblem als micos?; Qui vol llegir?),  i que interactuéssiu amb qui ens escolta (m’agradaria que féssim uns reflexió tots junts…).

Control gramatical

Destaquem de que…
Està demostrat de que…
Aquest any (es pronuncia la essa si la paraula que hi ha a continuació comença per vocal o hac.
Degut a: a causa de, per culpa de…
A més d’aquesta reflexió, (en) faig una altra… No us deixeu els pronoms!
matèria grisa
lo que és bo: el que és bo
n’hi ha gent que…
al veure la pel·lícula: en veure la pel·lícula
Procureu engrescar-los a que llegeixin primer el llibre: La preposició a desapareix abans del que. Si el resultat queda forçat, podem girar la frase i dir ‘procureu engrescar-los a llegir primer el llibre’.
Aquest vocabulari que als nens els hi fa falta. Aquí el pronom hi no substitueix cap complement.
 Estem donant-se’n compte. Ens estem adonant que…

UNITAT 6 Programa de la Festa Major

bastonsArriba el mes de maig i, amb el bon temps, ja comença la Festa del Roser de Maig de Cerdanyola.

Enguany, com a exercici de classe de català, els alumnes del curs d’Intermedi de tarda han elaborat el programa de festes.

Esperem que us agradi i que gaudiu intensament i amb alegria de tots els esdeveniments en què participeu.

Bona festa major a tothom!

Receptes fàcils i boníssimes!

Dues receptes ràpides, senzilles i boníssimes..

Empanada gallega

2013-07-05 20.00.35

Ingredients

– 3 ous durs

– 150 gr de pebrot verd

– 150 gr de pebrot vermell

– 300 gr de ceba

 

– 350 gr de bonítol o tonyina. Jo el prefereixo en oli d’oliva que en escabetx

-dues làmines rectangulars de pasta  brisa

– 400 gr de tomàquet triturat natural o en  conserva

Preparació

Poseu a coure, en una cassola amb oli d’oliva, els pebrots i la ceba tallats ben petit i, a continuació, el tomàquet triturat. Quan sigui tot ben cuit, afegiu-hi els ous durs ratllats i el bonítol. Remeneu-ho tot ben bé i poseu-ho sobre la làmina de pasta brisa que estarà prèviament col·locada en una safata de forn. Tapeu amb l’altra làmina i foradeu la part de dalt amb una forquilla perquè no s’infli. Pinteu l’empanada amb ou batut i poseu-la al forn uns 40 minuts

___________________________________________________________

Coca de Nutella

Ingredients

– dues làmines rectangulars de pasta de full

– nutella

– sucre

– pinyons o nous o ametlles o avellanes

 

Preparació

Col·loqueu la làmina de pasta de full sobre paper de forn en una safata. Unteu-la amb nutella i tapeu-la amb l’altra làmina. Tireu-hi sucre per sobre i a continuació, els fruits secs que preferiu. Coeu-la al forn uns 15-20 minuts.

 

BON PROFIT!

Classes 15 i 19 de gener

La-dièresiAvui hem vist el tema de la dièresi. N’hem vist la teoria i a continuació per practicar-la hem fet els exercicis 1, 2 (primera columna) i 8 del tema 6 d’El català escrit i l’exercici 10 de la pàgina 72 del llibre de Teide.

 

Després, amb el grup del matí hem vist els dos itineraris que quedaven sobre Cerdanyola i amb el grup del vespre hem fet la lectura en parelles de l’exercici 13 de la unitat 5 de Teide.

Per deures s’han de fer els exercicis que restin del tema de la dièresi del llibre El català escrit (unitat 6) i l’exercici 3 de pronoms de la unitat 5 de Teide.

I per si voleu fer més exercicis de la dièresi, aquí teniu l’enllaç als d’Itineraris d’aprenentatge (quan hi entreu, moveu la barra de desplaçament de l’esquerra cap avall per anar a l’apartat de la dièresi):  http://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/suficiencia/scl/scl5/scl52/scl52.htm