Classe del 28 de febrer

Vam comentar els textos sobre la rentadora i vam parlar de la puntuació en les salutacions: que cal posar coma en els vocatius (hola, filla). També vam aprofitar alguns dubtes apareguts en els textos per veure exemples de verbs pronominals els pronoms dels quals no es refereixen a cap element de la frase, sinó que només serveixen per donar un nou significat al verb:

sortir sortir-se’n
ballar ballar-la
haver haver-n’hi prou
caure caure-hi
jugar jugar-se-lajugar-s’hi
Després vam fer uns quants exercicis sobre això.

A continuació vam repassar les paraules que presenten alguna dificultat a l’hora de saber si s’escriuren en B o V. Vam fer un dictat per parelles dels Dictats en línia. Per deures hi ha els exercicis 9, 10 i 11 de la pàg. 50 (Barcanova).

També vam corregir l’ex. 12 sobre imperatius de la pàg. 98 (TEIDE). L’exemple de la imatge que il·lustra aquesta entrada és correcte? Com seria si ho diguéssim en negatiu?
Més exercicis sobre  verbs d’aquest tipus: 1, 2.

Classe del 23 de febrer

Dijous vam fer les exposicions orals sobre les receptes. Consulteu el document amb les correccions (podeu fer clic als mots marcats en blau per escoltar com es pronuncien).
Dimarts corregirem les frases d’exemple de l’ús de la B i la V a partir del full que us vaig donar i l’ex. 12 de la pàg. 98, sobre imperatius.

 
Després vam celebrar el Dijous Llarder.

CLASSE 22 DE FEBRER

Ahir vam estudiar la formació de mots compostos i l’ús del guionet. Per fer-ho, vam dividir la classe en 4 grups, cadascun dels quals tenia 4 sobres que contenien grups de paraules a partir de les quals, s’havia de deduir quan, en formar un mot compost, les separem amb un guionet i quan no. Un cop fet això, vam practicar-ho amb els exercicis 13 de la pàg. 99 de Teide, 17 de la pàg. 114 i 12 de la pàg. 138, de Teide. Us passo la teoria resumida en aquest enllaç.

Per acabar, vam seguir practicant la conjugació verbal amb el ‘joc’ de l’stop.

Per deures, escriviu un apunt en un blog donant la teva opinió sobre el tema de què parla la notícia. Aquí teniu l’explicació de l’exercici.

Classe del 21 de febrer

Després de corregir l’exercici de pronoms, vam repassar l’escriptura de la B i la V: les normes generals i els falsos derivats (unitat 8, Barcanova). Vam fer l’ex. 5 de la pàg. 95 (Teide)

Després, per commemorar el Dia Internacional de la Llengua Materna, vam parlar d’algunes paraules que són difícils (o impossible) de traduir a una altra llengua. I en vam veure exemples d’ús apareguts darrerament en els mitjans de comunicació: hygge, depaysement. També vam parlar d’alguns mots catalans que són difícils de traduir com Déu-n’hi-do i rai.

Finalment, en grup vau corregir les receptes que presentareu el proper dijous.

CLASSE 20 DE FEBRER

 Com que demà serà el Dia mundial de la llengua materna, el que hem fet primer de tot és apuntar en un paper una, dues, tres paraules o expressions que sentíem a dir als nostres pares, avis, en el poble on vivíem. Després les hem llegit i hem tractat d’endevinar el que volien dir. Penso que l’activitat ha sigut molt divertida i enriquidora.

A continuació hem continuat amb el tema del menjar (unitat 7 del llibre de Teide) i hem fet els exercicis 8 i 9(vocabulari de verbs relacionats amb la cuina), 10 (adjectius que associem a diferents plats) i 18 (lèxic).

I per acabar…hem celebrat el mig curs que portem hem fet un tastet de diferents plats que heu explicat als vostres menú a través de les receptes i n’heu explicat l’elaboració. Estaven per llepar-se’n els dits!

Classe del 16 de febrer

Vam corregir l’ex. 2 de la pàg. 93 (Teide) i després vam fer els ex. 3, 8, 9 i 10 d’aquesta mateixa unitat. A continuació vam llegir les tres receptes de la pàg. 96 i vam observar-ne el tractament que s’hi utilitza. A l’hora d’escriure la vostra recepta, heu de fer servir la segona persona del plural (vosaltres).

A partir de l’esquema de la pàg. 97, vau presentar la vostra proposta de menú i per al proper dia heu de portar la recepta redactada. A classe, la revisarem i també parlarem d’abreviatures i altres aspectes relacionats amb les receptes.

Per deures, feu també l’ex. 28 del full de pronoms i porteu el text de la rentadora amb els errors corregits.

CLASSE 15 DE FEBRER

Primer, heu escrit 2-3 frases amb formes velaritzades (exercici 11, pàg. 98; qui no hagi vingut a classe que miri la informació que hi ha al costat de l’exercici al marge del llibre). I a continuació, heu transformat les prohibicions en ordres positives (o sigui, en imperatiu), exercici 12. Recordeu que la segona persona del plural, vosaltres, coincideix amb el present d’indicatiu (tret d’algun verb irregular).

Després hem fet l’exercici 5, sobre l’escriptura de la b i la v. I un cop corregit l’exercici,  heu escrit una frase amb paraules que porten la b i altra amb paraules que porten la v, per tal d’ajudar a memoritzar aquestes paraules.

Per acabar, heu acabat el menú que consta d’un primer, un segon i unes postres, redactat amb la 2a persona del plural de l’imperatiu -vosaltres- (exercicis 7 i 16,  pàg. 97 de Teide). I algun grup també ha fet l’exercici 8 (pàg. 97). Per deures, porteu les receptes passades en net. També hem quedat que cada grup portaria un dels plats per tal de fer un esmorzar comunitari el proper dia. I si algú vol, també pot portar una gravació cuinant i explicant una recepta.

Classe del 14 de febrer

A la classe d’ahir vam escriure el text sobre les instruccions de la rentadora i després vam repassar l’escriptura dels nombres i la regla del D-U-C. Vam comentar altres aspectes sobre la diferència entre nombre/número i l’escriptura de miler i milió (pàg. 142, Barcanova). Vam fer l’ex. 3 de la pàg. 143.


També vam començar la unitat 7 parlant de preferències a l’hora de menjar. Per deures fer l’ex. 2 (Teide, pàg. 93) i l’ex. 27 de la fotocòpia dels pronoms.

CLASSE 13 DE FEBRER

Hem començat la classe corregint els exercicis 2 i 3 de la pàg. 93 del llibre de Teide.

A continuació he comentat errors freqüents que se solen fer a les expressions escrites, i després heu comprovat els errors vostres i heu escrit l’explicació de la correcció.

Tot seguit hem vist l’ortografia de la b/v, en el llibre El català escrit, pàg. 46. Sobretot hem de tenir en compte dels canvis ortogràfics (no habituals) dintre d’una mateixa família de paraules (com ara calb amb b, però calvície amb v), i d’altres paraules l’ortografia de les quals no coincideix amb el castellà (biga, cavall, etc., quadre de la pàg. 49). Hem fet els exercicis 1 i 4. Per deures feu el 2, 3, 5 i 6.

Per acabar, per grups heu fet l’exercici 6 i heu començat a elaborar un menú (exercici 7 i 16). El proper dia continuareu treballant en aquest menú amb el mateix grup.

Si algú vol fer més exercicis, pot entrar en aquest web. Podeu fer-ne de coses que ja haguem vist a classe per repassar (sobretot apartats de mofologia i ortografia):

http://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/index_cc.html