CLASSE 16 DE MARÇ

imagesV3J4UDGWAvui hem repassat les unitats del llibre El català escrit que estan fetes: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 15 (per deures), 16, 18, 19, 21, 22, 24 (acabar-la per deures), 25, 26, 27, 28, 30, 32, 33, 34 (acabar-la excepte l’últim) i 36 (acabar-la, però no feu l’exercici 1).

Després de comentar el que hi havia per deures, heu fet la prova de gramàtica i l’exercici escrit sobre el vídeo que havíeu vist prèviament.

De moment res més, que passeu molt bones vacances de Setmana Santa!

CLASSE 14 DE MARÇ

substituci-pronominal-cd-ci-14-728Ahir vam fer els exercicis 18, 22 i 23 del llibre de Teide (unitat 9) i exercicis 13, 17  i 18 -en vam veure el vocabulari, però l’exercici és per deures– (unitat 10).

També vam comentar algunes particularitats de les combinacions de pronoms (pàg. 212 del llibre El català escrit).  I vam fer les 5 primeres frases de l’exercici 3, de la pàg. 213. La resta de frases d’aquest exercici són per deures. Us hi adjunto un quadre que explica la combinació del CD i el CI (que és de les més freqüents).

Recordeu que el proper dia haureu de fer, a classe, una expressió escrita relacionada amb el vídeo que us vaig passar i, a més, fareu un exercici de gramàtica (podeu repassar els quantitatius (massa, prou, etc.), connectors que hem estudiat (quant a, etc.), vocaublari, pronom febles i pronoms relatius.

CLASSE 9 DE MARÇ

imagesPrimer hem fet un debat sobre el dia de la dona, si està discriminada, en quins àmbits, si ve per factors educacionals, culturals o genètics, etc. Ha estat molt interessant sentir totes les opinions.

A continuació, hem comentat l’exercici 3, de la pàg. 145 de Teide, que havíeu de fer de deures. Per seguir practicant la combinació pronominal, per deures feu els exercicis que trobeu de les pàg. 206 a 211 del llibre El català escrit. Abans, com sempre, repasseu la teoria que surti al llibre. Del segon exercici, anoteu el nombre d’encerts i d’errors. Us el preguntaré el proper dia.

Tot seguit hem fet l’exercici 17 (identificar els pronoms relatius) de la pàg. 126 de Teide. Després he explicat quan el que porta accent i quan no, i heu fet l’exercici 19 de la pàg. 127.

Finalment, hem explicat la diferència entre potser i pot ser, i entre quant a, quant i quan.

Per acabar, hem fet repàs de l’escriptura del so d’essa sorda i essa sonora amb una cançó d’Els amics de les arts.

https://www.youtube.com/watch?v=yZZ4jJLfXlU

CLASSE 7 DE MARÇ

Dibujo11Després de corregir els exercicis que hi havia pendents, hem vist que hi ha una combinació de pronoms que no segueix l’ordre que havíem dit en un inici: quan es troben un pronom de c. indirecte singular (li) i un pronom de c. directe determinat (el, la, els o les). En aquests casos, s’escriu primer el pronom de c. directe i després l’indirecte que es transforma en hi. Les combinacions que en resulten, surten a l’inici de la pàgina 145 del llibre de Teide. Per practicar-les, feu de deures l’exercici 3 d’aquesta mateixa pàgina.

A continuació hem vist el so de la essa i algunes pistes per poder escriure’l bé (en un missatge de c/e us en passaré un esquema del que hem estudiat avui). Hem practicat l’escriptura amb l’exercici 5 del llibre de Teide i els exercicis 3, 6, 7  i 8 del llibre El català escrit. Per dilluns vinent, feu de deures tota la resta de la unitat 11.

CLASSE 2 DE MARÇ

LlenguesMonEl comentari del text ‘La paraula nova i la carta màgica’ ens ha servit per celebrar d’alguna manera el dia de la llengua materna. Hem vist expressions que només entenien els membres de la vostra família, com per exemple canca (taronja), chete (vulva); expressions que es deien més abans que ara com capsigrany, ser amorós com una romaguera o tenir les ovelles al corral o ser dos patas pa un banco; mots que es diuen només en un poble o ciutat, com per exemple cardar -d’us predominant a Girona-, també ha sortit la paraula zagal -tot i que aquesta es diu a un ampli nombre de llocs-. També han sortit endevinalles com ‘neix a bosc, creix a bosc i canta als racons de casa, que ja no es diu perquè es refereix a les escombres de bruc i fa referència al soroll que feien en utilitzar-les. Com a interferències al català han sortit les paraules puesto, barco, bueno, tenir que

Després he tornat els comentaris sobre l’ús d’internet pels joves i heu comprovat els errors i les solucions.

Finalment, hem vist la combinació de pronoms (recordeu l’ordre bàsic: reflexius/CI/CD/la resta). Per deures heu de substituir per pronoms aquestes dues frases:

La Maria ha comprat les pomes al mercat.

Vaig demanar a en Pere que vingués.

Per deures feu, a més, els exercicis 13 de la pàg. 99 i 20 de la pàg. 115 de Teide.

Sessions del 23 i el 25 de febrer

funcions sintàctiques imatgesLa setmana passada vam veure els usos de les comes. En aquest enllaç de la UAB (pàg. 2-13) trobareu una teoria molt completa. Vam fer uns quants exercicis que els havíeu d’acabar per deures.

A la classe de dijous vam fer un repàs de les funcions sintàctiques i els pronoms febles que els substitueixen. Ho vam fer a partir de la tècnica del puzle de tal manera que entre tots vau completar aquesta graella.

Si voleu consultar més informació sobre els pronoms us poden anar bé els Itineraris d’aprenentatge: formes dels pronomsfuncions dels pronoms, combinacions. També hi trobareu exercicis autocorrectius.

CLASSE 29 DE FEBRER

PETALOSOAvui hem començat la classe corregint el test de gramàtica. I com l’últim ítem era la frase ‘Heu atrapat el Ventura’, m’ha fet repensar el que volia fer després i, per explicar per què és el Ventura i no al Ventura, hem anat a la pàg. 218 del llibre El català escrit i hem vist la teoria sobre la preposició a i el complement directe de les pàg. 218 i 219 i després hem fet l’exercici 2. Per deures feu el 3.

A continuació hem visionat els vídeos d’unes receptes fetes per companys de la classe.

Tot seguit hem fet repàs dels mots compostos i l’ús del guionet.

Finalment, hem vist quan escrivim com i com a. També fins o cap i fins a/cap a (pàg. 113 del llibre de Teide, exercici 16). Per deures feu els exercicis 8, 9 i 10 d eles pàg. 223 a 225 del llibre El català escrit.

20160229_120856[1]Per deures us he donat un full sobre la història d’un nen italià que es va inventar una paraula i la va fer grossa. 🙂 Al final d’aquest full hi teniu unes preguntes que podeu contestar i el proper dia posarem en comú les respostes. Segur que serà molt interessant! Per cert, els castellers de Cerdanyola fan un concurs per buscar un sobrenom a la colla. Voleu participar-hi? Us hi adjunto la informació.

CLASSE 24 DE FEBRER

untitledAvui hem corregit l’exercici 12 de la pàg. 138 sobre l’ús del guionet. Després i per repassar, en grups de 3 o 4, cadascú comentava les particularitats d’un grup de verbs:

  1. Cosir, collir, tossir, sortir i escopir (+derivats)
  2. Treure, jeure i néixer (+derivats)
  3. Poder i voler
  4. Saber i caber / córrer

A continuació hem vist dos magnífics vídeos d’elaboració de dues receptes de cuina que han fet alumnes de la classe i, per acabar, hem tastat una selecció de dolços boníssims també fets a casa i dels quals s’ha explicat prèviament l’elaboració.

CLASSE 22 DE FEBRER

guionet-1Avui hem corregit l’ex. 2 de la pàg. 93 i hem comentat alguna frase de l’exercici 8 sobre pronoms (pàg. 81-82) de Teide (hi havia un error a la solució de la frase e de la llista 2: hauria de ser amb què o amb les quals ja que es refereix a les sabates).

A continuació hem vist el lèxic de l’exercici 18, de la pàg. 101. Tot seguit hem vist la teoria de l’ús del guionet en mots compostos (la teniu escampada a les pàg. 99, 114 i 138 del llibre de Teide). Per practicar, hem fet l’exercici 17 de la pàg. 114. Per deures feu l’exercici 12 de la pàg. 138. Us adjunto en aquesta entrada un quadre resum sobre el guionet. Hi surten la majoria dels casos però compte perquè en falta algun (per ex., quan el primer mot acaba en vocal i el segon comença per r, s o x).

Finalment, us heu posat amb els companys del grup de les receptes de cuina i les heu repassades. Quan pugueu, envieu-me-les en un arxiu per grup i així les podré reenviar a tothom per si algú les vol tenir. El proper dia farem un esmorzar amb algun dels plats que heu inclòs al menú (o altres) i també les podreu explicar breument com estan fetes. A més, podem veure alguns dels vídeos que heu gravat cuinant i explicant una recepta.

Per deures per a la setmana vinent, us he donat un full amb la pauta per fer un apunt en un blog (el fareu en un paper) sobre el control de la navegació dels nostres fills a internet.