• Sant Jordi a l’Eixample

    El passat 23 d’abril vam celebrar, evidentment, la diada de Sant Jordi. Aquest any ho vam fer dins la fira d’entitats de l’avinguda Mistral, organitzada per l’Espai Veïnal del carrer Calàbria, 66.

    Durant el dia es van fer diferents activitats, que van tenir un gran èxit d’assistència, com ara una trobada amb l’escriptora Esther Cerdán, amb qui es va parlar del seu llibre Mel al sofregit, una teatralització de la llegenda de Sant Jordi a càrrec de professorat i alumnat de la Delegació o una classe magistral del ball tradicional de l’estepera. Com podeu veure a la fotografia, tothom s’ho va passar d’allò més bé, tant els participants com el públic assistent.

    Article complet

  • Parlem de la calor?

    El proper dia 3 de maig, de 19 a 20 h, a la biblioteca Sagrada Família, farem l’última trobada d’aquest any del club de lectura de nivell bàsic i parlarem d’Onada de calor, de René Appel.

    La Sara se’n va sola en bicicleta en una calorosa nit d’estiu després d’haver discutit amb el seu xicot, en Dani. Al matí següent, troben el cos de la noia sense vida en un parc. El misteri acaba de començar…

    En podeu trobar un dossier de treball aquí.

    Article complet

  • Novetats de la DGPL

    Política Lingüística crea Clic a Fabra, un curs en línia sobre Pompeu Fabra

    La Direcció General de Política Lingüística ha dissenyat un curs en línia sobre Pompeu Fabra. Amb el nom Clic a Fabra, el curs presenta continguts que permeten conèixer de manera lúdica la figura i l’obra del gramàtic català. La posada en marxa d’aquest recurs pedagògic s’emmarca dins la commemoració de l’Any Fabra 2018, acordada pel Govern de la Generalitat i impulsada pels departaments de la Presidència i de Cultura, a través de la Direcció General de Política Lingüística. 

    El curs, integrat a la plataforma d’aprenentatge virtual Aula mestra, conté material teòric, enllaços i activitats amb un grau de dificultat divers, de manera que s’hi pot accedir des de diferents nivells d’aprenentatge de la llengua. Cada mes es penjarà material nou i, tot i que aquests continguts són acumulatius, també hi ha activitats que s’han de dur a terme durant un període determinat.

    Article complet

  • Gimcana pel Ninot

    El dia 17 d’abril, un grup de nou persones de l’alumnat d’un grup de conversa de nivell avançat va anar a fer una gimcana al Mercat del Ninot, relacionada amb la campanya “A l’abril, cada paraula val per mil“. Van tenir converses amb els responsables de la xarcuteria Escofet, de Fruites i Verdures Macià, de la Patateria Macià, de l’Art i Gust de menjars preparats i de la Carnisseria Raquel. Tots van contestar molt amablement les preguntes que els van formular els alumnes i van quedar molt contents de posar en pràctica la llengua en un context real.

    A més a més, van aprofitar la visita per fer fotografies dels cartells amb les declaracions d’amor emmarcades a la campanya de “A l’abril cada paraula val per mil” que van trobar en moltes de les parades dels mercats. Els alumnes van triar la que més els va agradar i després van comentar-les totes a l’aula. Això va donar peu al fet que a la següent sessió es treballés amb les frases d’amor i ells mateixos en pensessin i en publiquessin una al peu de la fotografia per al concurs d’Instagram.

    Esperem que tinguin sort i que continuïn usant la llengua al carrer com van fer aquell dia.

    Enhorabona, companys!

    Article complet

  • Sorteig a Instagram!

    Per dinamitzar la campanya “A l’abril cada paraula val per mil“, es farà un sorteig entre totes les persones que pengin una autofoto a Instagram amb un dels cartells i que l’acompanyi d’una declaració d’amor (a una persona, a la llengua, a la ciutat…). 

    Passos per participar en el sorteig (fins al 29 d’abril)

    1. Fer-se seguidor a Instagram de @cnlbarcelona i @mercatsbcn
    2. Penjar una autofoto amb un dels cartells de la campanya “A l’abril cada paraula val per mil” que hi ha pels mercats de Barcelona i a les Floristes de la Rambla
    3. Acompanyar la foto d’una declaració d’amor i de les etiquetes #abrilencatalà i #mercatsbcn

    Veureu que algunes persones ja s’han animat a participar-hi! 

    Els premis del sorteig seran tres paneres amb productes de mercat i obsequis de Miró, Focus (entrades de teatre), Teatre Nacional de Catalunya i Grup62. 

    Article complet

  • A l’abril, cada paraula val per mil!

    Article complet

  • Article complet

  • Article complet

  • Parlem de relacions personals?

    El proper divendres 20 d’abril, a les 10.30 h, al club de lectura de nivell intermedi de la biblioteca Fort Pienc, parlarem de Ningú ha escombrat les fulles, de Jordi Llavina, una obra feta de narracions breus amb una característica comuna: cap dels divuit contes és clar, tots són plens de fulles que tapen el que es vol dir, i el lector ha de passar el rasclet per entendre’ls. És una obra de categoria, que s’ha de llegir parant-hi molta atenció, perquè és plena de detalls significants, amb uns relats aparentment independents que, de fet, són entremesclats.

    El fil conductor dels contes no és altre que la complexitat de les relacions humanes, els protagonistes de les quals són infants, vells, amants, desamants, examants, amics… L’autor hi exerceix una mirada lúcida i nostàlgica sobre la complexitat de les relacions personals amb una precisió prodigiosa, agilitat narrativa, tensió psicològica, eficàcia lingüística i un lirisme molt ben travats, habilitat que permet mostrar la concordança que hi ha entre les emocions i les sensacions dels personatges, de manera que unes no es poden entendre sense les altres.

    Expliqueu-nos quin és el conte que més us ha arribat, que més contingut us ha transmès, o quina relació destaqueu entre uns i altres…

    Article complet

  • Parlem de poesia?

    El proper dia 5 d’abril, de 19 a 20 h, a la biblioteca Sagrada Família, farem la propera trobada del club de lectura de nivell bàsic parlant de Tant de gust… senyor Salvat-Papasseit, de M. Carme Bernal i Carme Rubio, un llibre d’introducció al personatge a i l’obra del poeta avantguardista.

    Aquest petit volum explica breument la vida de Joan Salvat-Papasseit, el situa en el context històric i ens convida a llegir una selecció dels poemes que va escriure. Es proporcionen comentaris per a abans o després de la lectura dels textos, encaminats facilitar-ne la comprensió. Hi trobem poemes tan coneguts com “Nadal”, “El noi dels pantalons llargs”, “Nocturn per a acordió”, “La casa que vull”, etc., així com un dels textos publicats per Salvat el 1921 a la revista La Mainada, que van ser reunits el 1926 al llibre Els nens de la meva escala i dites d’infants (reeditat el 1979).

    El disseny gràfic del llibre és un encert, amb il·lustracions, fotografies i jocs de colors per marcar i emmarcar l’estructura del llibre. Una bona ocasió, doncs, per oferir una entrada a la poesia de Salvat-Papasseït.

    Digueu-nos-en les impressions!

    Article complet

  • Les nostres poesies del Dia Mundial de la Poesia

    Durant tota aquesta setmana i la següent tenim exposades al passadís de la Delegació tot de poesies creades per alumnes dels diferents cursos i també d’altres d’autors coneguts de tots els temps. Si us hi entreteniu, podreu llegir poesies majoritàriament en català, però també en trobareu en altres llengües que alguns alumnes han volgut compartir amb nosaltres.

    Alguns grups van commemorar el dia llegint poemes en veu alta el mateix dia 21, i tots vam gaudir molt de compartir una estona diferent comentant i gaudint de cadascun dels versos.

    Gràcies a tothom per participar-hi!

    Article complet

  • Festa de comiat i degustació culinària internacional

    Els alumnes d’un grup bàsic 1 de l’Escola Tabor han acabat el curs fent una festa de comiat molt especial: un tast de plats tradicionals de cada país d’origen dels integrants de la classe: Hondures, Veneçuela, Portugal, Argentina, el Perú, l’Equador, Colòmbia, Algèria, el Marroc i Irlanda.

    A la foto podeu observar com no va faltar gens de menjar i tots van poder gaudir d’una sessió molt relaxada i distesa en què cadascú va explicar quin plat havia dut i com i amb què estava fet.

    Tot era boníssim!

    Article complet

  • Visita a l’hort del terrat

     

    Article complet

  • Repte poètic

    Ja tenim en marxa el segon repte poètic al Twitter! En penjarem un cada dia fins al proper dimecres, 21, Dia Mundial de la Poesia. 

    A més de participar-hi i d’animar altres persones a fer-ho, també es tracta d’una activitat que es pot treballar directament a l’aula, ja que pot servir per introduir qüestions relacionades amb la poesia de manera diferent. 

    Consulteu el segon repte poètic d’avui i no trigueu a respondre’! 😊

    Article complet

  • Article complet

  • HAIKUS

    Els alumnes de l’Intermedi 1 de dimarts i dijous a la tarda van convertir-se durant un dia en autors de haikus, petits poemes d’origen japonès formats per tres versos sense rima que es basen en els sentiments que desperta la contemplació de la natura. L’exercici s’emmarca dins la unitat del llibre que treballa la poesia. Podreu comprovar que les composicions són excel·lents. Poetes per un dia!

    Per poder llegir els poemes, cliqueu a les pàgines de dalt.

    Article complet

  • LES MONES DE PASQUA

    Els alumnes d’Intermedi 1 de dimarts i dijous de la tarda van assistir el dimarts 6 de març a una xerrada que organitzava el Club de la Bona Taula a la Casa Golferichs. El tema de la xerrada eren les mones de Pasqua, una tradició molt arrelada a casa nostra. El mestre pastisser Miquel Comas va fer una exposició interessantíssima sobre l’etimologia de la paraula, la història del dolç i l’evolució d’aquest pastís de la mà de diversos pastissers que l’han convertit en el que podem veure actualment a les nostres pastisseries quan s’acosta la Pasqua. També va fer una petita referència a la planta del cacau, al seu conreu i al tractament que rep per convertir-lo en xocolata. Com a cloenda de l’acte, vam tenir la sort de poder participar en un tastet de xocolates diverses. Una tarda ben dolça!

    Article complet

  • Parlem de quan se’ns comença a fer fosc?

    El proper divendres 16 de març, a les 10.30 h, al club de lectura de nivell intermedi que fem a la biblioteca Fort Pienc, parlarem de L’inici del capvespre, de Júlia Costa.

    En Pep Baltà, fill de mare soltera i criat a les barraques de Montjuïc, aconsegueix fer una carrera, dedicar-se a l’ensenyament i a la literatura i formar una família. Quan sembla que tots els seus somnis de triomf i benestar poden fer-se realitat, el seu destí fa un tomb cruel que l’empeny cap al costat més fosc de la vida. Vora seu, l’Emma Mas, la companya de sempre, les filles, la mare, la germana, el record dels absents i totes les persones que l’envolten van condicionant, una per una, per bé o per mal, el seu present, però ell sol haurà de lluitar per un futur en què els ideals de joventut i el concepte de felicitat perden el seu to inflamat per difuminar-se en l’acceptada placidesa del gris. El corc del passat, però, estarà disposat a deixar-lo descansar?

    Una obra sobre els ideals i el pas del temps, és a dir, sobre la vida de tots plegats… Què n’heu tret?

    Article complet

  • Visita al Museu d’Història de Catalunya

    Un grup de bàsic 1 de l’escola Tabor ha participat en la visita guiada oferta per l’Espai Avinyó al Museu d’Història de Catalunya.

    La visita ha consistit en anar passant per tots els racons de la primera planta del museu seguint les indicacions i explicacions de la guia, que ens ha posat en coneixement la història del nostre país des de la prehistòria fins al 1714. La segona part de la visita es farà en una segona sessió, a la 2a planta, on es parlarà des del 1714 fins a l’actualitat.

    Hem estat gairebé dues hores submergint-nos en els records de la creació del nostre territori, començant pels prehistòrics, continuant pels ibers, els romans, la invasió musulmana, el feudalisme de l’Edat Mitjana i fins al 1714.

    Els alumnes han pogut descobrir com eren les cases i ciutats de cada època, la cultura, el modus vivendi en general i estris que es conserven d’aquella època. Ha estat molt interessant veure com alguns d’ells reconeixien en algunes cases de fa gairebé 3000 anys trets en comú amb cases de l’actualitat dels seus països d’origen.

    Ens ha cridat molt l’atenció, també, com la influència musulmana que va durar només 80 anys a Barcelona, en concret, va aportar fets tan positius com el cultiu de certs vegetals i fruites fins llavors totalment desconeguts. No és d’estranyar, per aquest mateix fet, que molts d’aquells productes importats pels musulmans tinguin un nom d’arrel àrab. Pensem en la taronja, per exemple.

    Finalment, hem conegut la llegenda sobre l’origen de les 4 barres, que és la nostra senyera, així com també l’origen de la cançó dels Segadors que és l’himne de Catalunya. Es diu que Guifré el Pilós, amb les mans ensangonades, va marcar els 4 dits al seu escut daurat just abans de morir, gràcies al Rei que l’acompanyava en la batalla.

    Sens dubte ha estat una visita molt interessant que ens ha aportat coneixements nous de la qual tots hem acabat molt contents.

    Article complet

  • Per la protecció de les llengües d’Europa…

    Informeu-vos-en i signeu la petició aquí!

    Article complet

  • Sessió puntual sobre llenguatge no sexista

    Article complet

  • Sortida al teatre

    Un grup d’alumnes del nivel E1 de l’Eixample van anar a veure l’obra Lampedusa Beach, al Versus Teatre. Emmarcada en el cicle Dones en Escena, en què actrius, autores o directores assumeixen tot el protagonisme del procés filmogràfic, Lampedusa Beach tracta el drama de la mort de les persones que intenten sortir de l’Àfrica per trobar un present i un futur millor; la Shauba, protagonista de la història, després de caure a l’aigua des de la pastera que l’havia de portar a Lampedusa, fa partícip l’espectador de l’angúnia i la lluita per la vida i reflexiona i el fa reflexionar sobre els motius que empenyen diàriament tantes persones a pujar a fèretres marins. La Shauba compara aquests viatges amb les perles que es desprenen d’un collaret quan es trenca i entra a l’ànima de l’espectador per explicar-li detalls terribles d’aquests viatges alhora que en demana explicacions, respostes, a diferents interlocutors imaginaris. Una travessia, de la mà de l’actriu Olga Vinyals Martori, certament emotiva.

    Article complet

  • Sessió de joc en català a la biblioteca

    Dijous passat, dia 22 de febrer, dos tècnics de la Delegació van oferir una sessió de jocs de taula en català a la biblioteca Sofia Barat. La sessió, a mitja tarda, era oberta a tothom però en aquesta ocasió estava una mica més adreçada a un públic infantil, amb -evidentment- acompanyament adult. Avis, àvies, pares, mares, fills i filles van poder descobrir com jugar en català a jocs internacionals com ara Dobble, Alles Trolli!, Letter Roll o Story Cubes. A més a més, també es van comentar diverses idees a partir de les quals poder jugar amb la canalla sense necessitat de material, com ara, mentre es va en cotxe.

    Els participants de la sessió tenien nivells de llengua diferents, diferència d’edat i, sobretot, procedències diferents, fet que va enriquir més l’intercanvi, principalment pel que fa a l’aprenentatge de vocabulari. Cada parella familiar es va constituir com a equip jugador i així es va suscitar la competitivitat i, al mateix temps, la col·laboració entre grans i petits. Ara bé, tots, en algun moment o altre, van ser guanyadors.

    Una bona tarda de joc i aprenentatge amb bona companyia!

    Aquí teniu la notícia que en va fer la biblioteca al Facebook.

    Article complet

  • Dia internacional de la llengua materna 2018

    Per commemorar el Dia Internacional de la Llengua Materna, el dia 21 de febrer, com cada any, a la Delegació de l’Eixample hem fet un mural amb paraules de les llengües maternes de l’alumnat. En aquesta ocasió hem empaperat el passadís amb paperets de colors en què persones dels nostres cursos han anotat una paraula de la seva llengua materna, la llengua a la qual pertany i l’equivalent corresponent en català. N’hi ha de ben curioses. Us convidem a entretenir-vos-hi!

    Durant la setmana prèvia i la mateixa setmana vam demanar als alumnes de tots els cursos i nivells si volien participar escrivint la seva paraula preferida de la seva llengua materna en un paper petit per tal de fer-ne després una exposició. Els demanàrem també que traduïssin la paraula al català i escrivissin la llengua de la qual provenia.

    Tots els alumnes van participar-hi voluntàriament i amb il·lusió i finalment ha quedat un mural ben lluït ple de paraules en moltes i molt diferents llengües.

    És bonic de veure com els alumnes i tothom qui passa per davant s’hi atura i llegeix les paraules que hi hem anat penjant.

    Gràcies a tots i totes per la vostra col·laboració!

    El Dia Internacional de la Llengua Materna va ser aprovat a la Conferència General de la UNESCO del novembre de 1999 i fixada per al 21 de febrer. En aquesta data s’entrega el premi Linguapax, en defensa del plurilingüisme. Per què aquest dia? Doncs perquè el 21 de febrer de 1952 uns estudiants i activistes en defensa del  bengalí van ser tirotejats pels militars i la policia a la Universitat de Dhaka i tres joves estudiants i altres persones van ser assassinades. Entre 1951 i 1952 el bengalí va ser l’objectiu central del Moviment per la Llengua Bengalí (Bhasha Andolon) a l’anomenat Bengala Oriental (avui Bangla Desh). Tot i que el bengalí era parlat per la majoria de la població de Bengala Oriental, l’urdú era legalment l’única llengua nacional del Domini del Pakistan.

    Article complet

  • Parlem d’encreuament de destins?

    El proper dia 1 de març, de 19 a 20 h, a la biblioteca Sagrada Família, farem la propera trobada del club de lectura de nivell bàsic parlant de Jerusalem, de Froilà Alexandre i Ana Crespo, una obra que va guanyar el Premi de Novel·la Curta de Lectura Fàcil l’any 2011.

    Un accident aeri uneix els destins d’un soldat israelià i un presoner palestí. L’assassinat del presoner fa que Xalom es replantegi la vida i els ideals en què ha estat educat. Vides encreuades, topada de cultures, moments de canvis…

    Una lectura sobre allò que realment uneix la humanitat.

    Animeu-vos a explicar-nos què us ha semblat la història!

    Article complet

  • Pompeu Fabra, protagonista dels nous dictats en línia

    La Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura ha elaborat i posat en línia els Dictats Fabra, un conjunt de dictats dedicats al Mestre amb motiu de l’actual commemoració dels 150 anys del seu naixement i dels 100 anys de la Gramàtica catalana. Els dictats es poden fer i autocorregir en línia, i també se’n pot descarregar lliurement tant l’àudio com el text.

    A través d’aquests nous dictats, els usuaris podran conèixer curiositats de la vida i l’obra de Pompeu Fabra mentre amplien el domini de l’ortografia catalana. Els textos han estat elaborats per les escriptores i professores de català Mònica Batet i Sònia Moll. Els àudios han estat enregistrats per locutors professionals Xavier Martin i Montse Llussà.

    Els Dictats Fabra, que amplien l’oferta disponible des de l’octubre de 2016 mitjançant l’eina Dictats en línia del portal Llengua catalana, es distribueixen en quatre nivells de dificultat: elemental (B1), intermedi (B2), suficiència (C1) i superior (C2). Amb els nous Dictats Fabra, la Direcció General de Política Lingüística ofereix actualment un total de 207 textos per practicar i assolir de manera autònoma el domini de 12 aspectes ortogràfics (apostrofació, vocalisme, accentuació, etc.).

    Article complet

  • D’excursió!

    Diumenge passat, al matí, alumnes de dos grups de nivell bàsic 2 i tres professors de la Delegació, la Marta Jarque, el Miquel Àngel Garcia i la Jana Muñoz, van fer una excursió per Collserola, des de l’estació dels FGC de Baixador de Vallvidrera fins a Sant Pere Màrtir, seguint les indicacions de la guia, la Júlia Carrera, que els acompanyava i els explicava l’entorn.

    Van tenir la sort que no va ploure i van poder gaudir d’unes vistes esplèndides de Barcelona, el Maresme , el Llobregat i el Garraf.

    Els participants, de dos grups diferents, es van conèixer durant la sortida i, com podeu veure a les fotografies, es van avenir d’allò més.
     
    Una bona experiència de fer amics envoltats de natura practicant el català!
     

    Article complet

  • Ruta pels establiments emblemàtics de Cor Eixample

    El dijous 15 de febrer, al matí, dos grups d’alumnes de suficiència van anar a visitar els establiments emblemàtics que pertanyen a Cor Eixample, els quals són el Colmado Múrria, el Cafè Bar Restaurant Reñé, la farmàcia Puigoriol, la Papereria Canut i el Betlem Miscel·lània Gastronòmica.

    El primer grup va començar la visita a les 10 h. Es tracta d’un curs de català de nivell S1 que visitava els establiments per tal d’extreure’n informació que els havia de servir per acabar fent-ne un article descriptiu per un hipotètic diari local.  Van observar els establiments per dintre i per fora i van acabar fent-hi alguna foto per contextualitzar l’article.

    El segon grup va començar la ruta a les 12.30 h. Aquests alumnes eren d’un nivell superior a l’anterior i portaven una enquesta elaborada que van preparar a la biblioteca Sofia Barat, que els va cedir un espai per a l’ocasió. Amb les respostes d’aquestes enquestes havien de redactar un text explicatiu amb totes les dades que haguessin recollit.

    L’objectiu de tot plegat era que aquests alumnes del nostre centre coneguessin alguns establiments emblemàtics de l’Eixample i la història de la seva ciutat, i que a través d’aquesta coneixença poguessin redactar textos reals que podrien fer servir per a la seva vida quotidiana. Aquests textos, a més, van servir a la professora per avaluar-los.

    L’opinió de tots els que hi van participar, des de la professora, fins als alumnes de l’un i l’altre grup, passant per als comerciants i les dinamitzadores implicades a l’eix comerciant, va ser molt positiva i enriquidora. Una bona experiència, sens dubte.

    Article complet

  • El nostre compte de Spotify!

    Per què no aprendre català cantant i ballant? Doncs a partir d’ara us proposem una selecció de bones cançons en català, d’autors i d’estils molt diferents, que esperem que a més d’aportar-vos una mica de ritme us ajudin a fer algun descobriment musical interessant, al mateix temps que potser us donen un cop de mà per aprendre vocabulari, fonètica o formes verbals!

    Comencem…

    Aquí teniu la llista de reproducció Català amb cançons!

    Esperem que us agradi.

    Us animem a proposar-nos cançons per ampliar l’oferta amb llistes de reproducció noves.

    Article complet

  • Parlem de l’enigma dels nou dits?

    El proper divendres 16 de febrer, a les 10.30 h, al club de lectura de nivell intermedi de la biblioteca Fort Pienc, parlarem de La nena dels nou dits, de Laia Fàbregas, una novel·la d’intriga amb una atmosfera entre realista i fantàstica que transcorre a través d’un magnètic itinerari per la recerca del passat del personatge principal, la Laura, que té nou dits, no deu, i que, com diu, sempre ha estat així.

    La Laura no ha arribat a saber per què només té nou dits. Ella i la seva germana, la Moira, també desconeixen per què els seus pares es van negar a fer fotos de la seva vida familiar i, en canvi, els van ensenyar a fer fotos mentals. Ara la Laura creu que no pot retenir més imatges mentals, i opta per escriure els seus records en un quadern per dur un arxiu paral·lel sobre paper. En explicar-ho a la Moira, les dues germanes s’endinsen en un tabú familiar que les condueix a buscar-ne la veritat. Alhora que prenen consciència dels valors que rebien a casa, senten amb inquietud que això les feia diferents dels companys d’escola. L’obra, a més a més, inclou una mirada inèdita sobre els opositors a la dictadura franquista que van protagonitzar la transició a la democràcia.

    Aquesta és, com veieu, una obra enigmàtica, polièdrica, que es pot llegir des de molts punts de vista… Quina n’és la vostra interpretació?

    Article complet

Delegació de l’Eixample

C. Calàbria, 66, 2n
08015 Barcelona

Tel. 934 512 445
eixample@cpnl.cat

De dilluns a divendres de 9 a 14 h i dijous també de 16 a 20 h


Categories


Comentaris recents


Núvol d’etiquetes


Enllaços d'interès


Materials per a l'aprenentatge


Recursos de consulta


Recursos del professorat


Històric