• Curs en línia sobre Pompeu Fabra

    Ja s’ha obert el curs Clic a Fabra amb el primer bloc d’activitats. Aquest curs forma part de les actuacions de l’Any Fabra.

    El curs conté material teòric, enllaços i activitats amb un grau de dificultat divers, de manera que s’hi pot accedir des de diferents nivells d’aprenentatge de la llengua. Cada mes s’hi penjarà material nou. Hi ha activitats, però, que s’han de fer en uns terminis establerts, per exemple, el concurs “Desperta la teva creativitat!”, que per participar-hi cal llegir el conte original d’Enric Gomà i redactar un text en català d’entre 100 i 200 paraules que serveixi de final per a la història. El guanyador s’emportarà una tauleta, i el termini per enviar el text acaba el proper 31 de maig.

    En aquest enllaç  Llengua catalana trobareu la notícia i a la nota de premsa.

    Article complet

  • Parlem amb l’autor de les decisions?

    El proper divendres 18 de maig, a les 10.30 h, farem l’última trobada d’aquest any del club de lectura de nivell intermedi que fem a la biblioteca Fort Pienc i parlarem de La decisió de Brandes, d’Eduard Márquez, amb Eduard Márquez!

    Sí, l’autor hi serà present i li podrem preguntar tot el que vulguem sobre l’obra i el procés d’escriptura, per tant, aquesta sessió serà especial perquè serà, a més a més, una trobada amb l’autor.

    Brandes és un pintor que es troba en el crepuscle de la seva existència i que evoca els fets que han marcat la seva vida: el pas per les dues guerres mundials, l’exili, els amors i desamors amb Ànima i Erika, l’evolució de les seves idees pictòriques, la pressió dels nazis sobre l’«art degenerat» i la influència que van exercir en l’obra tant l’entorn familiar com alguns dels seus mestres. Però, sobretot, recorda la inesperada visita de Walter Andreas Hofer, l’assessor d’art d’Hermann Goering, amb la intenció de fer-li xantatge perquè cedís al successor de Hitler un dels quadres que més apreciava. No un dels propis llenços, sinó una obra de Lucas Cranach, el pintor favorit de Goering.

    Escrita en primera persona, amb la contenció i el lirisme que caracteritza l’obra de l’autor, La decisió de Brandes és una novel·la que explora les petites formes de resistència contra l’opressió; les emocions contradictòries, riquíssimes i clarividents davant la mort que s’acosta, imparable, i la força dels records. És una narració àgil i precisa sobre els límits i les trampes de la memòria i sobre les petites formes de resistència que poden donar sentit a una vida.
     
    L’obra va guanyar el Premi de Narrativa de la Crítica Catalana 2006, el Premi Octavi Pellissa 2005 i el Premi Qwerty 2007.

    Article complet

  • Espectacle poètic

    L’alumnat d’un grup d’Elemental 1 de la Delegació va assistir ahir a l’espectacle “Els poetes de Ramon Prats”, emmarcat dits la programació de Barcelona Poesia 2018.

    Els poetes Núria Martínez-Vernis i Oriol Sauleda, acompanyats per Ramon Prats a la bateria, fan un recital poètic i musical conjunt farcit d’improvisació, amb mots aparentment inconnexos que fan connectar i un ritme genial.

    La funció sorprèn i enganxa l’espectador des del començament , el fa gaudir durant una hora del llenguatge i la música i fa evident la gran capacitat dels actors de fer servir tots aquests elements perquè el públic reflexioni i també perquè jugui i es deixi anar.

    Article complet

  • Sortida al teatre i col·loqui

    Un grup d’alumnes de l’Elemental 2 de la Delegació va assistir ahir a l’adaptació del clàssic de Shakespeare, Otel·lo, per la companyia de teatre Les Antonietes, que s’ha d’estrenar a l’Espai Brossa properament. Durant l’acte, fet a la Sala Fènix de Barcelona, van poder gaudir d’una lectura de textos dramatitzada i d’un fòrum posterior sobre alguns dels elements presents a l’obra de Shakespeare: el racisme o la violència de gènere.

    L’actriu i membre de Black Barcelona, Sílvia Albert, i Oriol Tarrasón, director de la companyia Les Antonietes, van reflexionar amb el públic al voltant d’aquestes qüestions tan presents en la nostra societat avui dia com en l’obra del dramaturg anglès.

    Article complet

  • Acte literari al Mercat del Ninot

    Amb motiu de la campanya “A l’abril cada paraula val per mil” i per la Diada de Sant Jordi recent, el dijous 26 d’abril, l’alumnat d’un grup d’Intermedi 2 i d’un de Bàsic 1 de la Delegació va anar al Mercat del Ninot per fer, en primer lloc, una lectura de poemes i de fragments literaris de reconeguts autors de la literatura catalana com ara Albert Sànchez-Piñol, Carme Riera, Isabel-Clara Simó i Empar Moliner, entre d’altres, amb l’acompanyament de música d’acordió diatònic interpretada per la professora Roser Roig.

    En segon lloc, van fer un recorregut guiat a càrrec del senyor Perelló de l’Institut Municipal de Mercats i propietari de la parada Bacallà, olives i conserves Perelló 1898, del mateix Mercat. Moltes de les persones no hi havien estat mai i els en va sorprendre molt la història, la renovació arquitectònica i, sobretot, la gran varietat de productes de diferents procedències que es poden trobar a les acolorides parades, unes de les millors de la ciutat, segons els mateixos visitants.

    Article complet

  • Recomanacions de lectures per Sant Jordi

    Aquí teniu una imatge de l’exposició de fitxes de les lectures recomanades que l’alumnat de la Delegació ens ha fet arribar per Sant Jordi. Les tenim exposades al passadís i us animem a aturar-vos-hi un moment, perquè molt probablement hi trobareu alguna idea interessant. Hi ha de tot, des de poesia a llibres de divulgació, passant, evidentment, per les novel·les i els relats.

    Article complet

  • Sant Jordi a l’Eixample

    El passat 23 d’abril vam celebrar, evidentment, la diada de Sant Jordi. Aquest any ho vam fer dins la fira d’entitats de l’avinguda Mistral, organitzada per l’Espai Veïnal del carrer Calàbria, 66.

    Durant el dia es van fer diferents activitats, que van tenir un gran èxit d’assistència, com ara una trobada amb l’escriptora Esther Cerdán, amb qui es va parlar del seu llibre Mel al sofregit, una teatralització de la llegenda de Sant Jordi a càrrec de professorat i alumnat de la Delegació o una classe magistral del ball tradicional de l’estepera. Com podeu veure a la fotografia, tothom s’ho va passar d’allò més bé, tant els participants com el públic assistent.

    (Vídeo de la representació)

    Article complet

  • Parlem de la calor?

    El proper dia 3 de maig, de 19 a 20 h, a la biblioteca Sagrada Família, farem l’última trobada d’aquest any del club de lectura de nivell bàsic i parlarem d’Onada de calor, de René Appel.

    La Sara se’n va sola en bicicleta en una calorosa nit d’estiu després d’haver discutit amb el seu xicot, en Dani. Al matí següent, troben el cos de la noia sense vida en un parc. El misteri acaba de començar…

    En podeu trobar un dossier de treball aquí.

    Article complet

  • Novetats de la DGPL

    Política Lingüística crea Clic a Fabra, un curs en línia sobre Pompeu Fabra

    La Direcció General de Política Lingüística ha dissenyat un curs en línia sobre Pompeu Fabra. Amb el nom Clic a Fabra, el curs presenta continguts que permeten conèixer de manera lúdica la figura i l’obra del gramàtic català. La posada en marxa d’aquest recurs pedagògic s’emmarca dins la commemoració de l’Any Fabra 2018, acordada pel Govern de la Generalitat i impulsada pels departaments de la Presidència i de Cultura, a través de la Direcció General de Política Lingüística. 

    El curs, integrat a la plataforma d’aprenentatge virtual Aula mestra, conté material teòric, enllaços i activitats amb un grau de dificultat divers, de manera que s’hi pot accedir des de diferents nivells d’aprenentatge de la llengua. Cada mes es penjarà material nou i, tot i que aquests continguts són acumulatius, també hi ha activitats que s’han de dur a terme durant un període determinat.

    Article complet

  • Gimcana pel Ninot

    El dia 17 d’abril, un grup de nou persones de l’alumnat d’un grup de conversa de nivell avançat va anar a fer una gimcana al Mercat del Ninot, relacionada amb la campanya “A l’abril, cada paraula val per mil“. Van tenir converses amb els responsables de la xarcuteria Escofet, de Fruites i Verdures Macià, de la Patateria Macià, de l’Art i Gust de menjars preparats i de la Carnisseria Raquel. Tots van contestar molt amablement les preguntes que els van formular els alumnes i van quedar molt contents de posar en pràctica la llengua en un context real.

    A més a més, van aprofitar la visita per fer fotografies dels cartells amb les declaracions d’amor emmarcades a la campanya de “A l’abril cada paraula val per mil” que van trobar en moltes de les parades dels mercats. Els alumnes van triar la que més els va agradar i després van comentar-les totes a l’aula. Això va donar peu al fet que a la següent sessió es treballés amb les frases d’amor i ells mateixos en pensessin i en publiquessin una al peu de la fotografia per al concurs d’Instagram.

    Esperem que tinguin sort i que continuïn usant la llengua al carrer com van fer aquell dia.

    Enhorabona, companys!

    Article complet

  • Sorteig a Instagram!

    Per dinamitzar la campanya “A l’abril cada paraula val per mil“, es farà un sorteig entre totes les persones que pengin una autofoto a Instagram amb un dels cartells i que l’acompanyi d’una declaració d’amor (a una persona, a la llengua, a la ciutat…). 

    Passos per participar en el sorteig (fins al 29 d’abril)

    1. Fer-se seguidor a Instagram de @cnlbarcelona i @mercatsbcn
    2. Penjar una autofoto amb un dels cartells de la campanya “A l’abril cada paraula val per mil” que hi ha pels mercats de Barcelona i a les Floristes de la Rambla
    3. Acompanyar la foto d’una declaració d’amor i de les etiquetes #abrilencatalà i #mercatsbcn

    Veureu que algunes persones ja s’han animat a participar-hi! 

    Els premis del sorteig seran tres paneres amb productes de mercat i obsequis de Miró, Focus (entrades de teatre), Teatre Nacional de Catalunya i Grup62. 

    Article complet

  • A l’abril, cada paraula val per mil!

    Article complet

  • Article complet

  • Article complet

  • Parlem de relacions personals?

    El proper divendres 20 d’abril, a les 10.30 h, al club de lectura de nivell intermedi de la biblioteca Fort Pienc, parlarem de Ningú ha escombrat les fulles, de Jordi Llavina, una obra feta de narracions breus amb una característica comuna: cap dels divuit contes és clar, tots són plens de fulles que tapen el que es vol dir, i el lector ha de passar el rasclet per entendre’ls. És una obra de categoria, que s’ha de llegir parant-hi molta atenció, perquè és plena de detalls significants, amb uns relats aparentment independents que, de fet, són entremesclats.

    El fil conductor dels contes no és altre que la complexitat de les relacions humanes, els protagonistes de les quals són infants, vells, amants, desamants, examants, amics… L’autor hi exerceix una mirada lúcida i nostàlgica sobre la complexitat de les relacions personals amb una precisió prodigiosa, agilitat narrativa, tensió psicològica, eficàcia lingüística i un lirisme molt ben travats, habilitat que permet mostrar la concordança que hi ha entre les emocions i les sensacions dels personatges, de manera que unes no es poden entendre sense les altres.

    Expliqueu-nos quin és el conte que més us ha arribat, que més contingut us ha transmès, o quina relació destaqueu entre uns i altres…

    Article complet

  • Parlem de poesia?

    El proper dia 5 d’abril, de 19 a 20 h, a la biblioteca Sagrada Família, farem la propera trobada del club de lectura de nivell bàsic parlant de Tant de gust… senyor Salvat-Papasseit, de M. Carme Bernal i Carme Rubio, un llibre d’introducció al personatge a i l’obra del poeta avantguardista.

    Aquest petit volum explica breument la vida de Joan Salvat-Papasseit, el situa en el context històric i ens convida a llegir una selecció dels poemes que va escriure. Es proporcionen comentaris per a abans o després de la lectura dels textos, encaminats facilitar-ne la comprensió. Hi trobem poemes tan coneguts com “Nadal”, “El noi dels pantalons llargs”, “Nocturn per a acordió”, “La casa que vull”, etc., així com un dels textos publicats per Salvat el 1921 a la revista La Mainada, que van ser reunits el 1926 al llibre Els nens de la meva escala i dites d’infants (reeditat el 1979).

    El disseny gràfic del llibre és un encert, amb il·lustracions, fotografies i jocs de colors per marcar i emmarcar l’estructura del llibre. Una bona ocasió, doncs, per oferir una entrada a la poesia de Salvat-Papasseït.

    Digueu-nos-en les impressions!

    Article complet

  • Les nostres poesies del Dia Mundial de la Poesia

    Durant tota aquesta setmana i la següent tenim exposades al passadís de la Delegació tot de poesies creades per alumnes dels diferents cursos i també d’altres d’autors coneguts de tots els temps. Si us hi entreteniu, podreu llegir poesies majoritàriament en català, però també en trobareu en altres llengües que alguns alumnes han volgut compartir amb nosaltres.

    Alguns grups van commemorar el dia llegint poemes en veu alta el mateix dia 21, i tots vam gaudir molt de compartir una estona diferent comentant i gaudint de cadascun dels versos.

    Gràcies a tothom per participar-hi!

    Article complet

  • Festa de comiat i degustació culinària internacional

    Els alumnes d’un grup bàsic 1 de l’Escola Tabor han acabat el curs fent una festa de comiat molt especial: un tast de plats tradicionals de cada país d’origen dels integrants de la classe: Hondures, Veneçuela, Portugal, Argentina, el Perú, l’Equador, Colòmbia, Algèria, el Marroc i Irlanda.

    A la foto podeu observar com no va faltar gens de menjar i tots van poder gaudir d’una sessió molt relaxada i distesa en què cadascú va explicar quin plat havia dut i com i amb què estava fet.

    Tot era boníssim!

    Article complet

  • Visita a l’hort del terrat

     

    Article complet

  • Repte poètic

    Ja tenim en marxa el segon repte poètic al Twitter! En penjarem un cada dia fins al proper dimecres, 21, Dia Mundial de la Poesia. 

    A més de participar-hi i d’animar altres persones a fer-ho, també es tracta d’una activitat que es pot treballar directament a l’aula, ja que pot servir per introduir qüestions relacionades amb la poesia de manera diferent. 

    Consulteu el segon repte poètic d’avui i no trigueu a respondre’! 😊

    Article complet

  • Article complet

  • HAIKUS

    Els alumnes de l’Intermedi 1 de dimarts i dijous a la tarda van convertir-se durant un dia en autors de haikus, petits poemes d’origen japonès formats per tres versos sense rima que es basen en els sentiments que desperta la contemplació de la natura. L’exercici s’emmarca dins la unitat del llibre que treballa la poesia. Podreu comprovar que les composicions són excel·lents. Poetes per un dia!

    Per poder llegir els poemes, cliqueu a les pàgines de dalt.

    Article complet

  • LES MONES DE PASQUA

    Els alumnes d’Intermedi 1 de dimarts i dijous de la tarda van assistir el dimarts 6 de març a una xerrada que organitzava el Club de la Bona Taula a la Casa Golferichs. El tema de la xerrada eren les mones de Pasqua, una tradició molt arrelada a casa nostra. El mestre pastisser Miquel Comas va fer una exposició interessantíssima sobre l’etimologia de la paraula, la història del dolç i l’evolució d’aquest pastís de la mà de diversos pastissers que l’han convertit en el que podem veure actualment a les nostres pastisseries quan s’acosta la Pasqua. També va fer una petita referència a la planta del cacau, al seu conreu i al tractament que rep per convertir-lo en xocolata. Com a cloenda de l’acte, vam tenir la sort de poder participar en un tastet de xocolates diverses. Una tarda ben dolça!

    Article complet

  • Parlem de quan se’ns comença a fer fosc?

    El proper divendres 16 de març, a les 10.30 h, al club de lectura de nivell intermedi que fem a la biblioteca Fort Pienc, parlarem de L’inici del capvespre, de Júlia Costa.

    En Pep Baltà, fill de mare soltera i criat a les barraques de Montjuïc, aconsegueix fer una carrera, dedicar-se a l’ensenyament i a la literatura i formar una família. Quan sembla que tots els seus somnis de triomf i benestar poden fer-se realitat, el seu destí fa un tomb cruel que l’empeny cap al costat més fosc de la vida. Vora seu, l’Emma Mas, la companya de sempre, les filles, la mare, la germana, el record dels absents i totes les persones que l’envolten van condicionant, una per una, per bé o per mal, el seu present, però ell sol haurà de lluitar per un futur en què els ideals de joventut i el concepte de felicitat perden el seu to inflamat per difuminar-se en l’acceptada placidesa del gris. El corc del passat, però, estarà disposat a deixar-lo descansar?

    Una obra sobre els ideals i el pas del temps, és a dir, sobre la vida de tots plegats… Què n’heu tret?

    Article complet

  • Visita al Museu d’Història de Catalunya

    Un grup de bàsic 1 de l’escola Tabor ha participat en la visita guiada oferta per l’Espai Avinyó al Museu d’Història de Catalunya.

    La visita ha consistit en anar passant per tots els racons de la primera planta del museu seguint les indicacions i explicacions de la guia, que ens ha posat en coneixement la història del nostre país des de la prehistòria fins al 1714. La segona part de la visita es farà en una segona sessió, a la 2a planta, on es parlarà des del 1714 fins a l’actualitat.

    Hem estat gairebé dues hores submergint-nos en els records de la creació del nostre territori, començant pels prehistòrics, continuant pels ibers, els romans, la invasió musulmana, el feudalisme de l’Edat Mitjana i fins al 1714.

    Els alumnes han pogut descobrir com eren les cases i ciutats de cada època, la cultura, el modus vivendi en general i estris que es conserven d’aquella època. Ha estat molt interessant veure com alguns d’ells reconeixien en algunes cases de fa gairebé 3000 anys trets en comú amb cases de l’actualitat dels seus països d’origen.

    Ens ha cridat molt l’atenció, també, com la influència musulmana que va durar només 80 anys a Barcelona, en concret, va aportar fets tan positius com el cultiu de certs vegetals i fruites fins llavors totalment desconeguts. No és d’estranyar, per aquest mateix fet, que molts d’aquells productes importats pels musulmans tinguin un nom d’arrel àrab. Pensem en la taronja, per exemple.

    Finalment, hem conegut la llegenda sobre l’origen de les 4 barres, que és la nostra senyera, així com també l’origen de la cançó dels Segadors que és l’himne de Catalunya. Es diu que Guifré el Pilós, amb les mans ensangonades, va marcar els 4 dits al seu escut daurat just abans de morir, gràcies al Rei que l’acompanyava en la batalla.

    Sens dubte ha estat una visita molt interessant que ens ha aportat coneixements nous de la qual tots hem acabat molt contents.

    Article complet

  • Per la protecció de les llengües d’Europa…

    Informeu-vos-en i signeu la petició aquí!

    Article complet

  • Sessió puntual sobre llenguatge no sexista

    Article complet

  • Sortida al teatre

    Un grup d’alumnes del nivel E1 de l’Eixample van anar a veure l’obra Lampedusa Beach, al Versus Teatre. Emmarcada en el cicle Dones en Escena, en què actrius, autores o directores assumeixen tot el protagonisme del procés filmogràfic, Lampedusa Beach tracta el drama de la mort de les persones que intenten sortir de l’Àfrica per trobar un present i un futur millor; la Shauba, protagonista de la història, després de caure a l’aigua des de la pastera que l’havia de portar a Lampedusa, fa partícip l’espectador de l’angúnia i la lluita per la vida i reflexiona i el fa reflexionar sobre els motius que empenyen diàriament tantes persones a pujar a fèretres marins. La Shauba compara aquests viatges amb les perles que es desprenen d’un collaret quan es trenca i entra a l’ànima de l’espectador per explicar-li detalls terribles d’aquests viatges alhora que en demana explicacions, respostes, a diferents interlocutors imaginaris. Una travessia, de la mà de l’actriu Olga Vinyals Martori, certament emotiva.

    Article complet

  • Sessió de joc en català a la biblioteca

    Dijous passat, dia 22 de febrer, dos tècnics de la Delegació van oferir una sessió de jocs de taula en català a la biblioteca Sofia Barat. La sessió, a mitja tarda, era oberta a tothom però en aquesta ocasió estava una mica més adreçada a un públic infantil, amb -evidentment- acompanyament adult. Avis, àvies, pares, mares, fills i filles van poder descobrir com jugar en català a jocs internacionals com ara Dobble, Alles Trolli!, Letter Roll o Story Cubes. A més a més, també es van comentar diverses idees a partir de les quals poder jugar amb la canalla sense necessitat de material, com ara, mentre es va en cotxe.

    Els participants de la sessió tenien nivells de llengua diferents, diferència d’edat i, sobretot, procedències diferents, fet que va enriquir més l’intercanvi, principalment pel que fa a l’aprenentatge de vocabulari. Cada parella familiar es va constituir com a equip jugador i així es va suscitar la competitivitat i, al mateix temps, la col·laboració entre grans i petits. Ara bé, tots, en algun moment o altre, van ser guanyadors.

    Una bona tarda de joc i aprenentatge amb bona companyia!

    Aquí teniu la notícia que en va fer la biblioteca al Facebook.

    Article complet

  • Dia internacional de la llengua materna 2018

    Per commemorar el Dia Internacional de la Llengua Materna, el dia 21 de febrer, com cada any, a la Delegació de l’Eixample hem fet un mural amb paraules de les llengües maternes de l’alumnat. En aquesta ocasió hem empaperat el passadís amb paperets de colors en què persones dels nostres cursos han anotat una paraula de la seva llengua materna, la llengua a la qual pertany i l’equivalent corresponent en català. N’hi ha de ben curioses. Us convidem a entretenir-vos-hi!

    Durant la setmana prèvia i la mateixa setmana vam demanar als alumnes de tots els cursos i nivells si volien participar escrivint la seva paraula preferida de la seva llengua materna en un paper petit per tal de fer-ne després una exposició. Els demanàrem també que traduïssin la paraula al català i escrivissin la llengua de la qual provenia.

    Tots els alumnes van participar-hi voluntàriament i amb il·lusió i finalment ha quedat un mural ben lluït ple de paraules en moltes i molt diferents llengües.

    És bonic de veure com els alumnes i tothom qui passa per davant s’hi atura i llegeix les paraules que hi hem anat penjant.

    Gràcies a tots i totes per la vostra col·laboració!

    El Dia Internacional de la Llengua Materna va ser aprovat a la Conferència General de la UNESCO del novembre de 1999 i fixada per al 21 de febrer. En aquesta data s’entrega el premi Linguapax, en defensa del plurilingüisme. Per què aquest dia? Doncs perquè el 21 de febrer de 1952 uns estudiants i activistes en defensa del  bengalí van ser tirotejats pels militars i la policia a la Universitat de Dhaka i tres joves estudiants i altres persones van ser assassinades. Entre 1951 i 1952 el bengalí va ser l’objectiu central del Moviment per la Llengua Bengalí (Bhasha Andolon) a l’anomenat Bengala Oriental (avui Bangla Desh). Tot i que el bengalí era parlat per la majoria de la població de Bengala Oriental, l’urdú era legalment l’única llengua nacional del Domini del Pakistan.

    Article complet

Delegació de l’Eixample

C. Calàbria, 66, 2n
08015 Barcelona

Tel. 934 512 445
eixample@cpnl.cat

De dilluns a divendres de 9 a 14 h i dijous també de 16 a 20 h


Categories


Comentaris recents


Núvol d’etiquetes


Enllaços d'interès


Materials per a l'aprenentatge


Recursos de consulta


Recursos del professorat


Històric