RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

#cnleramprunya

És la nostra etiqueta per a Twitter o Google+. Així estareu al cas de les novetats de l'Àrea d'Ensenyament del CNL Eramprunyà

  • Comencem…

    good-1122969_960_720

     

    Bon dia,

    Tal com vam acordar a l’última reunió, intentaré respondre les 3 preguntes plantejades.

     

    1. Estàs d’acord on t’han classificat?

    Tot i que pugui semblar una col·laboradora del Time out, una “expertesa” que vaig confessar va ser la d’organitzar festes i sortides. Poso la paraula entre cometes perquè sembla un xic arrogant parlar d’expertesa quan et refereixes a tu mateixa. Ara bé, el diccionari defineix “expert” així: “versat en la coneixença d’una cosa per la pràctica”.  On és el problema, doncs? A més, sovint demano als alumnes que reflexionin sobre allò que fan bé. I a mi em fa vergonya? Una veueta interior em reclama coherència. Així, doncs, com que efectivament practico molt les sortides i festes, deixaré d’utilitzar les cometes. 🙂

    Aquesta expertesa penja de la motivació (3r grup) i d’organitzar nous tallers i activitats (2n grup). Totalment d’acord amb aquesta classificació.

     

    2. Et veus capaç de ser expert en algun repte que no té expertesa?

    Els reptes que  no tenen expertesa són: saber utilitzar noves aplicacions i nous programes informàtics, introduir els alumnes en els grups i saber usar tècniques per fer grups.

    Pel que fa a tècniques per fer grups i introduir els alumnes en els grups, són punts que treballo amb cada curs. Sempre hi ha noves incorporacions i quan el grup que puja està molt cohesionat prenen especial importància. Em fa por que l’alumnat que s’acaba d’incorporar no se senti acollit pel grup. És per això que les primeres sessions inclouen dinàmiques per aconseguir la cohesió del grup. I les tècniques per fer grups estan presents sempre.

    Pel que fa a les noves aplicacions i nous programes informàtics, n’utilitzo quan en necessito. És cert que les aules de què disposem no es caracteritzen per l’equipament informàtic. Ara bé, cada vegada utilizem més els mòbils a l’aula i ens faciliten molt la nostra tasca. No estic al dia de les novetats, però no em fa por tocar i remenar i m’agrada conèixer-les.

    Per tant, i tant que m’hi veig capaç. En realitat, estic convençuda que voler és poder. Si això és el que defenso sempre a l’aula i demano als alumnes que s’impliquin i assumeixin reptes, ara em toca a mi. Els repeteixo sempre “Yes, we can!”. So, “Yes, I can”

     

    3. Quin pla de treball establim?

    Segons el calendari, queden 5 reunions abans no acabi el curs: febrer, març, abril, maig i juny. Entenc que l’objectiu que ens havíem marcat és reflexionar sobre els punts que a principi de curs vam dir que volíem treballar i que ens amoïnaven. Per fer-ho, aniria bé dedicar-hi un mínim de dues reunions i deixar prou temps per preparar-les. Així, una distribució possible seria:

    reunió abril: 2n grup (intercanvi d’experiències i materials entre l’equip)

    reunió maig: 3r grup (gestió de l’aula)

    Durant els mesos de febrer i març les persones de cada grup les podrien anar preparant i quedaria una reunió final per fer-ne el tancament i la valoració.

    Què us sembla?

    Lourdes

    Article complet

  • Sessió 11 de desembre de 2015

    Aula bans de començar

    Prosseguint amb la pregunta de la sessió anterior (Alfabetitzem o normalitzem?), la finalitat d’aquesta sessió era analitzar perfils d’alumnes que ens sembla que els pot costar ser autònoms i pensar en possibles recursos perquè puguin responsabilitatzar-se del seu procés d’aprenentatge. La reunió va ser planificada per la Griselda i la Maria i conduïda per la Maria. Van preparar un itinerari escrit, tal com aconsella Olga Esteve.

    Esquema reunió 11D

     

    Així va transcorre la sessió.

    Finalment, es va presentar el buidatge  de les necessitats i les fortaleses per continuar la línia encetada amb aquesta sessió: les expertes condueixen les properes sessions per resoldre les expectatives.

     

    Reptes i experteses

     

    Vam acordar escriure una entrada al blog responent a les tres preguntes de la imatge. El termini per publicar-la és el 31 de gener de 2016.

     

     

     

    Article complet

  • Sessió 20 de novembre

    IMG_20151120_102510

    Es va informar dels objectius de la Comissió d’Avaluació: revisaran les especificacions dels nivells de suficiència i bàsic enguany; la resta, l’any vinent.

    finalitat de l'avaluació

    Vam començar la sessió recordant el nostre model educatiu i  mirant de resoldre un enigma. Tot seguit vam reflexionar sobre el que ens havia originat la lectura de tres articles:

     

    Finalment, vam jugar a jo sempre sempre en què cadascú relatava com aplicava una de les estratègies que enumera José Blas García  Pérez. Per a la propera sessió cal que pensem en el cas d’un alumne que hàgim tingut o tinguem que ens sembli que pot dificultar l’aplicació d’una metodologia en què l’alumne sigui el centre del procés.

    IMG_20151120_121149

    Article complet

  • Sessió 23 d’octubre

    20151023_095940

    Ens vam informar de les activitats previstes per al programa de Llengua i cultura. Llengua i culturaVam acordar que el 30 d’octubre era el termini:

    • per enviar un missatge comunicant si algú està interessat a participar en la marató  de la Viquipèdia;
    • per enviar si hem creat una rúbrica;

    Tot seguit, vam negociar els objectius de les reunions d’enguany. Vam concretar que mirarem si el 22 de gener podem anar al MACBA.

    IMG_20151023_173828

    Finalment, es van presentar aquestes propostes de tallers:

    Article complet

  • Parlem de cinema

     

    Bon dia,

    El mes de juliol em vaig comprometre a encarregar-me d’una proposta de taller: el taller de cinema en català. La veritat és que no hi he pogut dedicar gaire temps. Així doncs, només puc compartir amb vosaltres aquest document on trobareu l’objectiu del taller, els destinataris i la descripció.

    parlem de cinema

    Veureu, doncs, que falta el material per treballar les 6 primeres sessions (1 introductòria + 5 dedicades a 5 títols cinematogràfics triats durant la 1a sessió). Bé, en aquest punt em trobo com la Neus. Es poden preparar propostes per terballar algunes pel·lícules però si oferim la possibilitat que els participants triïn les pel·lícules de què volen parlar segurament haurem de preparar el material sobre la marxa. En tot cas, oferir la possibilitat als participants de triar les pel·lícules depèn del conductor del taller. per tant, seria interessant preparar algunes propostes.

    Exemples d’activitats que podrien utilitzar-se per elaborar el material:

    • endevinar títols de pel·lícules a partir de frases cèlebres (escalfament per a la sessió introductòria que serviria per veure quins títols coneixen)
    • lèxic construït a partir de referències cinematogràfiques/literàries: rebeca, lolita, fer llum de gas… (aquí pot ser útil la Neolosfera)
    • repercussions de la censura en les trames: Mogambo, Casablanca
    • traduccions dels títols originals al català: Ningú no és perfecte (votació popular)…

     

    Bé, això és tot. Em sap greu no haver pogut preparar tot el material, però ja us dic ara que aquest taller cada vegada m’agrada més i més. :))))

    Article complet

  • Del Taller d’ortografia al Taller poti-poti

    • potiPodríem qualificar com a “tradicionals” els dos tallers d’ortografia que hem dut a terme al SLC de Sant Boi de Llobregat des que vam optar per organitzar tallers: ortografia de la vocal neutra, O/U àtones, accentuació… Al final de l’entrada podeu veure el material que hi hem fet servir, elaborat, bàsicament a partir del Taller d’ortografia I: vocalisme i accentuació del SLC de Vic.

      Enguany, em vaig plantejar encarar el tercer taller d’ortografia que havia de dur a terme de manera diferent a causa de, bàsicament, les ganes d’explorar noves vies, el fet que alguns alumnes ja hi havien estat inscrits i la presència d’un gruix considerable d’alumnes procedents d’un S3 que havien manifestat la necessitat de repassar aspectes no estrictament ortogràfics com ara verbs, connectors, pronoms febles, etc. Aquesta és, doncs, la gènesi del Taller poti-poti, com jo l’anomeno afectuosament. Us transcric a continuació el resum de la primera sessió perquè en pugueu veure el funcionament:

      Sessió núm. 1

      El primer dia, vam quedar que faríem una acta de cadascuna de les sessions del Taller d’ortografia amb un doble objectiu: d’una banda, perquè els alumnes que no hagin pogut assistir a alguna de les classes estiguin al cas del que s’ha fet i, d’una altra banda, perquè serveixi com a exercici de classe, per posar en pràctica els coneixements gramaticals adquirits. Així, a l’inici de cada sessió nomenarem un secretari o secretària, que serà l’encarregat de redactar un text amb els continguts més destacats.

      Un cop fetes les presentacions de rigor vam fer reflexionar els alumnes (individualment i per grups) sobre les qüestions següents:

      -per què us heu apuntat a aquest taller?

      -que n’espereu?

      -què voleu aprendre?

      Gràcies a les respostes a les dues primeres preguntes vam poder formular elsobjectius del curs:

      1. Millorar el nivell d’expressió escrita
      2. Aprofundir i repassar continguts ja estudiats

      La tercera pregunta ens va donar com a resultat el temari del curs:

      -pronoms febles

      -verbs

      -connectors

      -textos argumentatius

      -accents i dièresis

      -B/V

      -oclusives

      -R/RR

      -S/SS

      Si em permeteu, faré una broma: en lloc de taller d’ortografia, s’hauria d’anomenar Taller poti-poti o potser millor Miscel·lània o Macedònia gramatical (noms més elegants, d’altra banda).

      A continuació tots plegats vam reflexionar com aprenem ortografia, vam explicitar les estratègies que fem servir i vam anomenar algunes eines que ens són útils, com ara l’Optimot i d’altres. Vam acordar que a la pròxima sessió cadascun dels alumnes portaria a classe una d’aquestes eines (un diccionari, un enllaç d’Internet…).

      Pel fet que, com van explicitar els mateixos alumnes i com també recomanen experts com ara Daniel Gabarró i Conxita Puigarnau (Bona ortografia sense esforç amb PNL), la memòria visual és bàsica a l’hora d’aprendre ortografia (segons Gabarró, el sentit de la vista intervé en el procés en un 83%) vam llegir individualment un fragment dels Homenots de Josep Pla dedicat a Pompeu Fabra (pare de les normes ortogràfiques, al qual retíem així un homenatge) fixant-nos especialment en les paraules assenyalades, que són les que vam dictar posteriorment per comprovar si érem capaços d’escriure-les correctament només pel fet d’haver-les captat visualment.

      Vam acabar la classe amb la recomanació que cada alumne s’anés construint el que vam anomenar vocabulari personal amb  l’objectiu de recollir les paraules o construccions gramaticals que cadascú faci servir en el propi àmbit laboral, personal… i també amb l’encàrrec que es miressin unes graelles amb algunes descripcions ortogràfiques per si calia completar el temari que havíem elaborat conjuntament al principi de la sessió.

      Per últim, vaig comentar que els enviaria per correu electrònic el dossier que havíem fet servir altres anys en el taller d’ortografia perquè, tot i que no el seguiríem fil per randa, sí que aprofitaríem alguns dels temes i els podria servir per treballar individualment a casa.

       

      Quan l’hàgim acabat, compartiré amb vosaltres en aquest blog la valoració que en fem tots plegats.

    Article complet

  • Un taller i dues idees

    M’havia compromès a idear un taller de jocs i la veritat és que a mesura que hi pensava, m’adonava que havia de canviar el plantejament del possible taller. Se’m va acudir fer un taller de jocs catalans però no m’agradava la idea. Després vaig pensar a fer Un recorregut per Catalunya a través de cançons catalanes actuals i muntar aquest recorregut com un joc. Com? Bé, aquesta és la qüestió… Em falta la història, el fil conductor, però crec que la idea de fer un petit viatge podria funcionar. Caldria veure: com es fa el viatge? Des d’on i fins on? Què visitem? Qui coneixem durant el viatge?

    interrogant_cel

    A partir d’aquestes preguntes pensava plantejar les sessions. La idea és que a cada sessió escoltaríem una cançó que ens permetria conèixer algú nou (el cantant), veure com parla i de què parla (sobretot de què, la cançó ens serviria d’excusa per abordar diferents temes) i d’on és (ens permetria “visitaríem” o conèixer alguna ciutat, poble o comarca del país).

    Com enllaçaríem les sessions? Aquí és on introduiria l’element lúdic, a priori, tot i que no he acabat de pensar com: donant pistes per endevinar el proper lloc, cantant o cançó? És una idea, però segur que n’hi ha d’altres.

    Per tant, de moment tinc clar:

    Taller: Un recorregut per Catalunya a través de cançons catalanes actuals

    Objectius:

    • Millorar l’expressió oral i escrita en català.
    • Conèixer cançons actuals catalanes.
    • Conèixer, una mica, la varietat lingüística del català a partir de cançons catalanes actuals.
    • Conèixer una mica més el territori català.

    Volia portar a terme aquesta idea en el taller de conversa d’enguany però al final ja sabeu què ha passat. Si m’ho permeteu, com que tinc ganes d’acabar el projecte i de portar-lo a la pràctica, em queda pendent!

     

    Article complet

  • Un petit projecte a l’E2

    Dia_Mundial_Teatre_e2

    Us explicaré una experiència que vam fer el curs passat amb els alumnes de l’E2 del SLC de Gavà.

    Vam celebrar el Dia Mundial del Teatre i ho vam fer preparant la lectura dramatitzada d’unes escenes de l’obra Delicades d’Alfredo Sanzol i T de Teatre. El motiu pel qual ho vam fer va ser que els alumnes m’havien demanat a l’inici del curs poder fer alguna activitat que impliqués contacte amb gent de fora de l’aula, ja n’havíem fet una a l’E1 i els havia agradat molt. Aquesta vegada els vaig proposar celebrar el Dia Mundial del Teatre i hi van accedir.

    El primer que vam fer va ser escollir les escenes. En principi havien de ser escenes de 3 obres diferents però vam acabar escollint escenes que només eren de l’obra Delicades. De fet, van acabar escollint-les ells en funció del tema, de la dificultat que els suposava la lectura, de la gent que hi participava i dels possibles espectadors. Quan les vam haver escollit, vam acordar quins personatges faria cadascú i llavors vam dedicar un mes a assajar. Al principi, hi dedicàvem una part de la sessió però les dues últimes setmanes, ells van demanar-me que hi dediquéssim tota la sessió. A mesura que anàvem assajant, preparàvem la posada en escena i entre tots vam decidir en quin ordre les representaríem, quin material necessitaríem per fer-ho i com.

    Unes dues setmanes abans del Dia Mundial, vam preparar un anunci per convidar altres alumnes del CNL i també altra gent, com la del VxL i la d’un club de lectura Fàcil d’una de les Biblioteques de Gavà. Vam penjar-lo també a Facebook. És la imatge que encapçala l’entrada.

    La celebració va anar molt bé i tot i que hi va venir poca gent, van poder parlar i comunicar-se  amb persones que no eren alumnes de classe. Després de representar les escenes que ens havíem preparat, vam representar-ne unes altres juntament amb els espectadors, això sí, de manera improvisada.

    Article complet

  • Taller Recicla’t

    Recicla't
    www.flickr.com/photos/mediambientcat/7220861870

    La meva idea és treballar aspectes de redacció, d’ortografia, de morfosintaxi, de lèxic… a partir dels textos que escriguin els participants en el taller. Per tant, el contingut anirà canviant en funció de l’alumnat.
    El que explica la Núria en l’entrada al blog de Sant Boi sobre el Taller d’ortografia (o Taller poti-poti) és semblant a la idea que jo tenia per al “taller de reciclatge” de català.
    Aquí teniu la Guia didàctica
    No he elaborat cap dossier específic per fer el taller, en primer lloc, perquè no sabia com començar i, en segon lloc, perquè hi ha molt material a la xarxa que es pot aprofitar i també el que hi ha penjat a la Intranet en l’apartat de Cursos complementaris i específics.
    Es pot passar una enquesta el primer dia: Enquesta inici taller
    per saber quins coneixements creuen els alumnes que han de refrescar, practicar, millorar…
    En aquests enllaços podeu trobar textos i imatges amb errades de diverses tipologies que els alumnes poden comentar en la primera sessió i poden servir també com a punt de partida per treballar alguns dubtes.
    Baix cap concepte
    Fotos amb errors ortogràfics
    Horrors de llengua
    Per últim, perquè comencin a escriure podem agafar alguna proposta de les que es plantegen a:
    Curs de nivell B
    Curs de nivell C
    (pàg. 197-224)

    A partir de la revisió dels primers textos podríem establir els continguts gramaticals que podríem treballar, per ex.: l’accentuació, l’ortografia de la essa, barbarismes, interferències lèxiques… i també aspectes relacionats amb el registre, la coherència, etc.

    Per tal de resoldre els dubtes podríem fer servir els recursos que tenim a la xarxa, com per ex. l’OPTIMOT, els itineraris d’aprenentatge… Seria una mica com donar-los receptes personalitzades perquè la seves comunicacions escrites milloressin.

    Article complet

  • Com vaig refrescar l’aula?

    Abans de fixar els objectius per el curs d’enguany, cal valorar els reptes que em vaig fixar en el curs passat (curs 2014-15).  Vaig mantenir l’aprenentatge per projectes (ABP)  en el primer trimestre. Ara bé, aquesta metodologia  em  va anar conduint cap a un aprenentatge informal, desprendre’m de programes i  programacions perquè l’alumnat adopti un rol protagonista i sigui l’autèntic responsable del seu procés d’aprenentatge. Ha de poder ser capaç de prendre decisions cabdals per al seu progrés.  Vaig  desenvolupar el projecte d’un banc comú de coneixements, però vaig substituir l’aprenentatge per servei (ApS) pel desapoderament educatiu.

    Em va semblar que aquesta aposta per l’aprenentatge informal podia caure en contradicció a l’hora de provar les noves programacions del C2. Crec que vaig ser capaç de salvar l’obstacle incorporant la ludificació en aquest grup. Inventar la figura d’Els Veïns com uns misteriosos personatges que marcaven reptes i tasques va provocar que el curs fos distès i divertit.  Va ser un exemple. Incorporo l’humor a l’aula per pur egoisme. Vull treballar passant-m’ho bé. Si jo em diverteixo, els alumnes també. Canvies la mirada i aconsegueixes que l’aula es transformi. Ja no entro nerviós a l’aula per saber si aconseguiré complir el que he programat. Ara he deixat d’apuntar conflictes per trencar-me les banyes en què he de millorar, sinó que narro evolucions. Concebo els cursos com aventures.  S’ha acabat la reflexió per mortificar-me.

    Quant a l’avaluació, potser l’experiència més enriquidora va ser aquest darrer trimestre amb el projecte de l’avaluació ètica. És una línia que l’he d’incorporar en la meva tasca docent. De totes maneres, vam crear un blog amb el grup de C2 que es va convertir en un dossier d’aprenentatge. Pel que fa al dietari d’aula que escric, em va ser difícil mantenir-lo per als dos grups. Ara bé, sí que vaig mirar de visibilitzar tot el que fèiem a l’aula, tal com recomana María Acaso. Ho confesso. Vaig generar bastant fressa per les xarxes socials. Ara, ajuda a fer memòria i també pot ser un bon recurs avaluatiu.

    Article complet

Categories

Històric

Enllaços

Núvol d'etiquetes

ABP Any Fabra aprenentage cooperatiu aprenentatge cooperatiu aprenentatge experiencial aprenentatge per projectes artefactes digitals atenció a la diversitat autonomia avaluació avaluació inicial avaluació reguladora avaluarxaprendre Carme Bové cohesió competència digital comunitat d'aprenentatge criteris avaluatius cultura compartida curs 2012/13 decàleg per incorporar l'avaluació reguladora Edcamp equip de treball Escape room Fernando Trujillo gamificació ludificació mapa d'aprenentatges mapa de la sessió María Acaso motivació negociació Neus Sanmartí objectius Olga Esteve pedagogia inclusiva portafoli pràctica reflexiva pràctiques lingüístiques reptes rol del professorat seqüència didàctica tallers tasca treball en equip